“We doen al genoeg”
De redenen van de gemeenten om nog niet met een plan te beginnen zijn divers. Sommige gemeenten schuiven het door naar een latere datum, bijvoorbeeld om maatregelen te integreren in een nieuw verkeersplan. Andere gemeenten geven aan wegens gebrek aan geld of menskracht geen plan van aanpak te maken, of dat ze volgens eigen zeggen al genoeg doen aan fietsveiligheid.Directeur Hugo van der Steenhoven van de Fietsersbond is niet verbaasd over het achterblijven van de gemeenten, maar vindt het wel de hoogste tijd om maatregelen te nemen. “De oproep van het ministerie kwam zonder extra menskracht of budget, dus dan is het altijd moeilijk om te beginnen, maar de gemeenten zijn als wegbeheerder echt verantwoordelijk voor de veiligheid van fietsers. Het oplossen van onveilige situaties voor fietsers hoeft niet veel te kosten, het gaat om prioriteiten. Een goed plan om fietsonveiligheid aan te pakken verdient zich voor de maatschappij dubbel en dwars terug. De minister zou kunnen overwegen om gemeenten die goed doorpakken een premie te geven.”