ter wereld, en dan ook nog op alle terreinen: op het vlakke, in de sprint, in afdalingen en zelfs bergop!Dit zijn stevige beweringen, die we graag proefondervindelijk ervaren. Op het eerste oog ziet de SystemSix er inderdaad heel snel uit. De aerodynamische zitbuis, de in het frame geïntegreerde vork en het HollowGram KNØTstuur maken er een op het oog brute machine van.Op de weg voldoet de SystemSix aan een hoop verwachtingen. Dit is in alles een keiharde sprintfiets. De hele setup voelt superstrak en stijf aan. Het sturen gaat heel direct: iedere bocht is vooraf goed in te schatten. Dit moet een genot zijn als je de laatste kilometer van een massasprint in gaat. Ook op hoge kruissnelheid geeft het frame geen krimp, net als de wielset met 64 millimeter hoge KNØT velgen. De fiets heeft daardoor wel de neiging om op hoge snelheid vooral rechtdoor te willen. “Rechtdoor naar school en kantoor”, zoals De Mart zou zeggen.
“Dit is in alles een keiharde sprintfiets.”Verwacht ook niet veel comfort op de SystemSix. Ieder gat en elke oneffenheid in de weg krijg je heel direct door. Dat is de prijs die je betaalt voor de eerdergenoemde positieve punten. De SystemSix is ook niet de lichtste van deze test. Dat is niet alleen nadelig bergop, je komt bij het aanzetten ook iets trager op gang. Al is dat laatste relatief, want als je eenmaal op snelheid bent, dan blijft de Systemsix maar gaan. En gaan.Een mooie feature van de Cannondale is het HollowGram KNØTstuur. Het is een strak afgewerkt aerostuur, waarbij de stuurpen verwisselbaar is (er zijn diverse lengtes) en circa 8 graden kantelbaar. Kortom: erg strak, maar het mag iets comfortabeler en het liefst ook iets lichter.Bekijk hieronder nog wat mooie plaatjes.
HollowGram KNØT- stuur: strak afgewerkt.
Spot de straaljager!
Aerodynamische zitbuis en de Di2 netjes weggewerkt in het frame.
Dit is een artikel uit Fiets 04. Bestel het magazine met meer snelle aerofietsen hier voor 6,75 euro!