Terwijl Mario Cipollini op de social media trots zijn afgetrainde torso toont, zijn de ontwikkelaars bij zijn fietsmerk druk met het bedenken en bouwen van nieuwe modellen. Zoals dit vedergewicht. Het gaat om de Cipollini Dolomia.

De productie van Cipollini vindt plaats in het Bosnische dorpje Kotor Varos. Maar dit nieuwste model wordt nog gewoon
in Italië gemaakt. De Dolomia is een volbloed klimfiets met een framegewicht van 790 gram in maat medium. In tegenstelling tot Cipollini’s zoals The One, is bij de Dolomia iedere overbodige toevoeging van materiaal weggelaten. Alles is gericht op gewichtsbesparing. Onze testfiets is daarnaast voorzien van een setje heel lichte wielen met Tune-naven en tubeless Stan’s-velgen. Dit resulteert in een illegaal laag gewicht van 6,7 kilo – en dat is dan ook nog inclusief de SRM- vermogensmeter.

Cipollini Dolomia

Maar gelukkig, met een stel pedalen gemonteerd komt hij toch netjes boven de UCI-limiet van 6,8 kilo uit. Hoe is het rijgedrag van zo’n licht vlieggewicht? Je merkt al snel dat er ergens in de carbon lay-up van het frame concessies zijn gedaan. De bracketstijfheid is op zich nog in orde, maar met name de voorzijde van het frame voelt vrij slap aan. Dit frame is dan ook 300 gram lichter dan het The One-frame.

Je ziet tijdens het fietsen de boven- en onderbuis iets bewegen ten opzichte van de balhoofdbuis. Het fraaie Deda Alanera-stuur is juist weer heel stijf, waardoor het verschil met het frame nog nadrukkelijker tot uiting komt. Insturen gaat hierdoor niet heel erg direct en duidelijk. Wat betreft comfort is het wel weer prima toeven op de Dolomia. Op dat vlak ben je met een fiets die niet knalstijf is juist in het voordeel.

Cipollini Dolomia

Cipollini Dolomia

Cipollini Dolomia
Een loeistijve Deda-cockpit. 

Cipollini Dolomia
De wielen zijn opgebouwd met Stan’s-velgen en Tune-naven. 

Cipollini Dolomia


SRM Power-crankstel.