In Fiets 03 hebben we vier endurance racers getest, waaronder deze Factor Vista. Hij lijkt misschien op een gravelbike, maar dat misverstand willen we gelijk uit de wereld helpen: het is een all-road endurance racer.Geen gravelbike dus, maar een fiets met volgens Factor het predicaat all-road endurance racer. De testfiets is afgemonteerd met een CX1-groep van SRAM, maar voor deze test concentreren we ons louter op de rijeigenschappen van de frameset. Die heeft een stuurinrichting en wielset uit eigen fabriek onder het label Black Inc. Opvallendste onderdeel van de Vista is de voorvork.In plaats van dat de vorkpijp door het frame loopt, is hij aan de voorzijde van het frame bevestigd. De lagers zittenĀ op de normale plek, de vork schuift over de lagers en met een speciaal systeem draai je de speling eruit. Stuur en stuurpen vormen een onafscheidelijk geheel met de frameset. Je draait de complete cockpit rechtstreeks op de vork met vier flinke inbussen. Dit stuur staat in de laagste stand al behoorlijk hoog, wat zorgt voor een relaxte en comfortabele zit. Nadeel is dus wel dat je niet dieper kunt zitten dan dit. Over de looks van deze bijzondere constructie zijn de meningen verdeeld: kwestie van smaak. Het geheel oogt in ieder geval erg stijf. De vork is dat ook. Maar het frame speelt een bepalende factor. De balhoofdbuis heeft een behoorlijke flex, waardoor het geheel toch comfortabel is.In de praktijk merk je dit gelijk en ook in de testwaardes zien we dat het frame vrij goed weet om te gaan met oneffenheden die de fiets onder de wielen krijgt. De piekwaardes van de Vista horen in de meeste gevallen bij de laagste in de test. Dit wil zeggen dat hij gaten en putten in de weg goed absorbeert. Een echte comfortracer dus. We zijn daarnaast enthousiast over de soepelheid waarmee de Vista optrekt, mede dankzij de fijne wielset. Dat betekent dat je ook prima meekunt met de snelle jongens als het asfalt superglad is.
Het Otis Vista-stuur is versmolten met frame en vork.
Het Otis Vista-stuur is versmolten met frame en vork.