Een lichte fiets is altijd fijn als je een berg op rijdt maar je moet er ook weer af. Hoe vergaat het deze Look 785 Huez, die wij uiteraard moesten testen op de… Ja, inderdaad: Alpe d’Huez. Lees hieronder onze bevindingen.Tekst: Thijs van AmerongenOp weg naar het hart van de Franse Alpen nader ik het valleidorp Le Bourg-d’Oisans. Iedere wielerliefhebber weet wat dat betekent: Alpe d’Huez lonkt. Met een Look Huez in de kofferbak mag ik die eigenlijk niet overslaan. Hoe zal de Franse beauty bergop en bergaf rijden? Want dat het een beauty is, is duidelijk. De metallic lak aan de voorzijde gaat halverwege het frame over in matzwart: erg gaaf gedaan! De benen voelen na tien uur in de auto niet best, dus het standaard gemonteerde bergverzet is geen overbodige luxe, zeker niet in de eerste paar bochten.Gaandeweg begint het beter te draaien en begin ik me thuis te voelen op de Huez 785. De fiets voelt lichtvoetig aan, heeft een strakke aanzet en het vermogen wordt heel goed overgebracht op het wegdek. Dat verbaast me niet: op de testbank liet de Huez 785 al de hoogste bracketstijfheidswaardes zien die we de afgelopen maanden hebben gemeten. Die stijfheid bewijst zich nu tijdens het klimmen. Ook de wielset doet een duit in het zakje. Look-velgen met DT Swiss-naven: daar kun je lang mee vooruit. Eenmaal boven besluit ik verder te rijden richting de Col de Sarenne, om langs die zijde af te dalen naar de auto. Onderweg naar beneden merk ik dat de torsiestijfheid in orde is, maar ook niet meer dan dat. Op hoge snelheid flext de balhoofdbuis best aardig. Het belemmert je niet bij het insturen van een haarspeldbocht, maar superstrak voelt het niet aan.Een fijne feature van deze fiets zijn de steekassen, geleverd door het eveneens Franse Mavic. Die kun je in de wielen laten zitten als je ze uit de fiets haalt. Dat werkt makkelijk bij een wielwissel, en de kans dat je je steekas laat liggen als je je fiets zonder wielen in de auto legt, is ook vele malen kleiner. Al met al heeft Look een heel fijne fiets neergezet met de Huez 785: hij is redelijk comfortabel, heeft een geometrie die ontspannen rijgedrag uitlokt en biedt voldoende stijfheid om goed vooruit te gaan.
Look-velgen met DT Swiss-naven: topcombi.
Steekassen die je nooit kunt laten liggen.
Dit is een artikel uit Fiets 07. Bestel het nummer met als gasthoofdredacteur Bauke Mollema hier.
Getest: Look 785 Huez, een heel fijne klimfiets
fietsredactie
2 augustus 2021
fietsredactie
2 augustus 2021
Gerelateerd nieuws
Racetest | Winspace T1550 Gen2 met een vooroordeel over Chinese fietsen, maar klopt dat?
6 december 2024 - Nieuws