Sonny Colbrelli, de Italiaan van Bahrain-Merida, won vorig jaar op 3 oktober de Hel van het Noorden door Mathieu van der Poel in de sprint te verslaan. Dat deed hij op de allround koersfiets van de ploeg, de Merida Reacto. Wij kregen de exact nagebouwde Merida mee om het geheim van zijn Roubaix-overwinning te ontrafelen.
Dat de Italiaan reed op de Merida Reacto is opvallend, want Colbrelli had ook kunnen kiezen voor de Merida Scultura Endurance – of de gewone Scultura, die Léon van Bon testte in Fiets nr. 12 van 2021. Speciaal voor Roubaix had de ploeg een aangepaste set-up voor de Reacto gemaakt. Voor ons heeft Merida deze fiets exact nagebouwd. Zodat we hopelijk leren begrijpen waarom deze keuze voor Colbrelli zo goed heeft uitgepakt.
Merida Reacto Team
Grootste aanpassing zijn de tubeless Continental-banden van 32 millimeter breed. De aerocockpit is vervangen door een normaal rond stuur, met daaromheen een dubbel stuurlint voor extra demping. Verder zijn er Shimano XTR-remschijven gemonteerd. Al met al zijn het dus maar een paar vrij subtiele aanpassingen.
De Reacto is al verschillende keren op asfalt getest door Fiets. Iedereen was het er toen unaniem over eens dat dit een heel strak sturende machine is. De vraag is nu hoe die machine zich houdt op kasseien. En wat maakt het dat veel renners nu ook op kasseien voor een allround koersfiets kiezen en niet voor een endurance-model.
Het is alsof het lot ermee speelt: als we de baan opdraaien, spuit er latex uit de achterband.
Rijd je recht over de kasseien, dan is de Reacto wat nerveuzer in zijn stuurgedrag dan bijvoorbeeld de Synapse. Het voorwiel is wat zoekende. Maar dit heeft ook deels met de hoge carbon velgen te maken. En het comfort? De brede banden geven met een lage druk (circa 4 bar) dusdanig veel demping dat je na een strook niet veel meer geradbraakt bent dan op een endurance-fiets. Heel veel draait bij Roubaix dus om de banden(spanning). En dan is er nog de vraag: tubes of tubeless? Colbrelli koos voor het laatste en dat pakte goed uit. Hij reed lek en zijn band liep deels leeg, maar de latex in de tubeless band wist het gaatje net op tijd te dichten. Zo hoefde hij laat in de finale niet te wisselen en kon hij met een praktisch lege band toch de finish halen en winnen.
Ook wij eindigen onze testdag op het Vélodrome André Pétrieux in Roubaix. En het is alsof het lot ermee speelt: als we de baan opdraaien, spuit er latex uit de achterband van Rob. Lek. Precies zoals bij Sonny! En ja hoor, ook hier dicht de resterende latex net op tijd het gat, zodat hij alsnog zijn rondjes op de baan kan maken! Die lekke band was toeval, dat latex werkt is een feit.
Zondag is Colbrelli er helaas niet bij als Parijs-Roubaix weer verreden wordt. De Italiaan zakte na de openingsrit van de Ronde van Catalonië ineen. Inmiddels gaat het weer beter met de renner van Bahrain en is hij in het bezit van een defibrillator. Of hij ooit nog mag koersen, is niet bekend.
Specificaties Merida Reacto Team
Pluspunten: stabiel, scherp
Minpunten: duur, afdekkapje zadelpen trilt omhoog
Prijs: €10.499,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,75 kg (excl. pedalen)
Groep: Shimano Dura Ace Di2 2x11s, 54/42, 11-25, XTR 160/140mm
Wielen: Vision Metron 55 TL carbon
Banden: Continental Grand Prix 5000S tubeless 32 mm
Zadel en -pen: Prologo Nago C3/Merida Team SW S-Flex
Stuur en -pen: FSA K-Force Carbon/FSA ACR
Maten: XXS, XS, S, M, L, XL
Meer informatie vind je hier.