Bruut ogende machine van een slimme Franse webfabrikant, dat is deze Origine Fraxion GTR. Wij hebben ‘m onder de loep genomen met als onderzoeksvraag: is het terecht dat we de fietsen van Origine nog niet heel goed kennen?
Voor oplettende Fiets-lezers zal Origine uit Noord-Frankrijk niet geheel onbekend zijn, want Léon van Bon testte vorig jaar al eens de Axxome. Ik rijd nu op de Fraxion GTR, het aeromodel. De matgrijze lak mag dan ingetogen zijn, de strakke vormgeving maakt van de Fraxion een brute en snel ogende machine. Alle kabels zijn strak weggewerkt in stuurpen en frame. De achtervork is laag aangezet bij de zitbuis, wat zorgt voor een reactieve aanzet. Combineer dat met de vrij diepe en lange voortrein van mijn testfiets, en je hebt een setup die ongeschikt is voor gevoelige lijven. Je heupen en rug zullen een diepe houding aan moeten kunnen. Deze sportieve set-up is echter niet standaard.
Origine past de hoogte van de cockpit in overleg aan de wensen van de klanten aan: netjes.
Veel aeroracers zijn vrij hard en stijf aan de voorzijde. Bij de Fraxion valt dit eigenlijk best mee. De Fransman voelt niet overdreven hard aan en de gemeten torsiestijfheid is voor een aerobike zelfs aan de lage kant. Neemt niet weg dat je op de Fraxion vanaf de eerste meters wil doorsperen. De in eigen huis ontwikkelde Prymahlwielset versterkt die drang alleen maar. Dat snelle karakter komt wel met een keerzijde, want in kort draaien en keren is de Fraxion geen kei. De lange wielbasis zorgt ervoor dat je soms enigszins breed uitwaaiert.
De Fraxion bestel je, net als alle andere Origine-fietsen, online, waar je hem naar wens kunt samenstellen – ook de kleurstelling kun je zelf bepalen. Dat Origine geen duur dealernetwerk hoeft te onderhouden, heeft een prijstechnisch voordeel: je krijgt meer fiets voor je geld. Nadeel is wel dat je voor service en onderhoud je fietsenmaker even heel lief aan moet kijken. Origine werkt ondertussen hard aan een netwerk van servicepunten in Nederland.
Specificaties Origine Fraxion GTR
Pluspunten: prima gewicht, snelle uitstraling
Minpunten: tikje saai, kon stijver voor een aeroracer
Prijs € 6803,-
Frame/voorvork carbon / carbon
Gewicht 7,5 kilo (excl. pedalen )
Groep Shimano Ultegra Di2 R8020 2x12s, 50/34, 11-28, 160/140mm
Wielen: Prymahl Orion C50 Pro
Banden: Continental Grand Prix 5000 Str 25mm
Zadel en pen: Selle Italia SLR Superflow Boost/Fraxion Zero
Stuur en pen: TKN R1 carbon/TKN TB099
Maten: S, M, L, X
Ga hier naar de website van Origine.