Hoe vaak krijg je nou de mogelijkheid om op de fiets te rijden van een van de succesvolste World Tour-ploegen? ‘Mijn’ DSM-teambolide is voorzien van 60 millimeter hoge Shimano Dura Ace-tubewielen en helemaal race ready!
De Scott Addict is een fiets zoals ik ze het liefste zie. Hij heeft eenvoudige buisvormen die op logische en toch gedistingeerde wijze vloeiend in elkaar overlopen. Gedetailleerd afgewerkt, met een lak die in al zijn onopvallendheid toch heel stijlvol is. Iets minder mooie details heeft-ie ook. De Syncros-stuur/stuurepencombinatie met onderliggende ringen oogt wat lomp, de ringen sluiten ook niet allemaal perfect op elkaar aan. En met de inbus van de zadelpenklem net boven de bovenbuis is het oppassen dat je het frame niet beschadigt. De Addict weegt met deze hoge Dura Ace-wielen 7 kilo. Met een setje klimwielen zit je al op de UCI-limiet van 6,8 kilo.
Piramidespel
Team DSM rijdt praktisch het hele jaar al op deze Addict en laat vooralsnog de aerodynamische Foil voor wat hij is. Na een paar ritten snap ik wel waarom. Als er een meetwaarde zou bestaan om de balans tussen gewicht, stijfheid, stuurgedrag en comfort uit te drukken, dan zou de Scott Addict hierin het optimum benaderen. De Zwitserse fiets stuurt serieus strak en zonder fratsen. Op de Emmapiramide (op de Veluwe, vlakbij de Posbank) gooi ik de Addict vol de twee opeenvolgende S-bochten in om te kijken waar ik uitkom – dat doe ik met al mijn testfietsen, zo heb ik een goed referentiekader. Ik weet de Addict probleemloos op de lijn te houden die ik in mijn hoofd had uitgestippeld. Ondanks dat het een echte racemachine is, met een flinke torsiestijfheid, vind ik hem meer dan voldoende vergevingsgezind. Dat maakt ’m geschikt voor de meeste recreatieve fietsers.
Verschillende uitvoeringen
Fiets-lezers vragen mij wel eens waarom we zo vaak de duurste racefietsen testen. Enerzijds komt dat omdat de fabrikanten het liefst hun paradepaardjes willen laten zien, anderzijds is het aanbod aan testfietsen momenteel heel beperkt. Maar een test van een topper kan ook iets zeggen over de modellen die daaronder zitten. De Addict komt bijvoorbeeld in verschillende uitvoeringen, en deze RC Pro geeft een aardig inzicht in de prestaties van de meer betaalbare RC30 en RC40. De rijeigenschappen zijn gelijkwaardig en op de lange termijn is dat toch het belangrijkste. Koop er op een later tijdstip een sneller wielsetje bij en je hebt een WorldTour-waardige racer in huis.
Specificaties Scott Addict RC Pro:
Pluspunten: allround, licht
Minpunten: plaatsing bout zadelpenklem, lomp ogende stuurpen/ringen
Prijs: € 8999,- (specs teamfiets wijken af)
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,0 kilo (complete fiets excl. pedalen)
Groep: Shimano Dura-Ace Di2 2x11s, 52/36, 11-30, 160/160mm
Wielen: Shimano Dura-Ace R9170 60mm
Banden: Vittoria Corsa 26mm tubes
Zadel en -pen: Pro Turnix-team/Syncros Duncan Aero SL
Stuur en -pen: Syncros Creston iC SL carbon
Maten: XS, S, M, L, XL
Meer informatie over Scott vind je hier.