Giant introduceert de nieuwe Propel Disc. In drie types: de Advanced SL (0 & 1), de Advanced Pro en de Advanced. Onlangs mocht Fiets meekijken bij het ontwerpproces in de windtunnel in Nevers.

Op ’t kantje

Hoe won Tom de Giro? Slim koersen, hard rijden en focus houden. Tijdens de gewone etappes en -vooral- de tijdritten. Diep zitten en gaan. Klinkt simpel, maar om hem daarmee te helpen heeft zijn ploeg alles uit de kast gehaald. Denk aan goed materiaal, trainingskampen, ploegmaats en de mogelijkheid om veel tijd in de windtunnel door te brengen. Die windtunnel bevindt zich in Frankrijk. In de buurt van Nevers, op het circuit van Magny-Court. Een locatie waar veel gemotoriseerde raceteams zich bevinden. Met daaromheen hoogwaardige firma’s die de teams voorzien van materiaal. Zo’n firma is Ace Concept Engineering (www.ace-ce.com), dat voortkomt uit de stal van Alain Prost en officieel is ontstaan in 2002. Tot 2007 bemoeiden ze zich uitsluitend met auto’s, maar daarnaast doet ACE nu ook veel aero conceptwerk voor firma’s die boten, ski’s, motorfietsen en fietsen verkopen. Het heeft een zogenaamde ‘low speed windtunnel’. Dat is een windtunnel voor voorwerpen die maximaal 300 kilometer per uur halen, dus geen spaceshuttles.

In feite bestaat een windtunnel uit een soort buizenstelsel dat van breed – zeven bij zeven meter – naar smal – 2,5 bij 2,5 meter – gaat. Een turbine zorgt voor wind. Door de wind door een smalle sectie te sturen, krijg je een mooie luchtstroom waarmee je goed kunt testen. Tom Dumoulin is daar dit voorjaar samen met Warren Barguil een aantal dagen mee bezig geweest. Op de tijdritfiets, houding bepalen en kijken wat er verbeterd kan worden. Daarbij kwam onder andere naar voren dat Tom een van de weinige renners is die extreem makkelijk zijn lichaam en zijn hoofd stil kan houden. Veel renners hebben de neiging om zich af en toe op te richten. Om de positie van Tom te ondersteunen, is vooral zijn tijdrithelm aangepast – die is simpelweg langer gemaakt. Nou ja, simpel… Er waren veel sessies voor nodig, aanpassingen aan de standaard helm en veel passen en meten. De uiteindelijke ‘dummie’ is naar Taiwan gestuurd waar ze een vijftal exemplaren maakten.

Giant Propel Disc

Naast de fietspositie van Tom en Warren test ACE vooral fietsen, zoals de nieuwe Giant Propel Disc. Daartoe is in eerste instantie met een aluminium model gewerkt – dat is makkelijker te realiseren dan een monocoque composiet model. Daarnaast wordt ook gebruikt gemaakt van digitale modelbouw; via een computerprogramma is alles om te zetten naar de uiteindelijke afmetingen. Uiteraard is dit niet mogelijk zonder de juiste computerprogramma’s.

Prima, maar er wordt ook nagedacht over wat er echt onderweg plaatsvindt. Zo is de yaw angle ‘hot’. In goed Nederlands: zijwind! Een racefiets gaat niet alleen maar rechtdoor, hij maakt bochten en er is zijwind. ‘Op het kantje!’. Het is daarom ook zaak dat een racefiets goed presteert bij zijwind. Daartoe werkt ACE met een ‘dummie’. Een kopie van ex-prof Grischa Niermann – hij was en is een van de weinige renners die én goed kan testen én dat ook nog goed kan overbrengen. Daarnaast heeft hij een gemiddeld profiel qua lengte en omvang.

De dummie zit op de fiets en beweegt zijn benen. Zit er een motortje in? Nee. De fiets staat vast, maar de wielen staan op rollen. Die zorgen ervoor dat de wielen draaien en omdat er een ‘fixed’ tandwiel is gemonteerd draaien de benen ook. Hierdoor krijg je als onderzoeker een levensecht testprotocol. Het plateau kan draaien waardoor de yaw angle nagebootst wordt. De temperatuur is 25 graden, de snelheid is 40 kilometer per uur. Na elke run met een duur van 10 minuten kan er iets veranderd worden – bijvoorbeeld een ander voor – of achterwiel, het stuur of de kabeldoorvoer. Rook wordt af en toe gebruikt maar is volgens de eigenaar Xavier Gergaud vooral show.

AeroSystem Shaping

Om de nieuwe Propel Disc te ontwerpen heeft Giant AeroSystem Shaping Technology toegepast: de fiets gezien als een compleet systeem in plaats van alleen maar losse componenten. Dus niet alleen een aero frame, maar ook heel veel aandacht voor de integratie van zaken als wielen, kabels en stuur. Er zijn drie types: de Advanced SL (0 & 1), de Advanced Pro en de Advanced. De SL heeft een ISP, de andere twee een losse zadelpen. Alle types hebben een PowerCore bracket en OverDrive 2 balhoofdbuis met twee oversized lagers. En de nieuwe Propel diende ook andere remmen te krijgen; de oorspronkelijke Speed Control remmen voldeden in 2014 wellicht wel, maar anno 2018 zijn ze wat achterhaald.

Alleen schijfremmen

Giant gelooft in de schijfrem en dus moest de Propel deze krijgen. De oude Speed Control remmen hadden ook het nadeel dat de remkracht niet overtuigde (en dan zeggen we het nog netjes). De Propel krijgt dus schijfremmen – van Shimano. Van Dura-Ace tot Ultegra. Flatmount, 140 mm schijven, steekassen. Volgens opgave is de nieuwe Propel Disc stijver dan de oude en ook nog eens lichter – als je zaken als het nieuwe stuur meetelt. 2160 gram weegt een frame met stuur en stuurpen. Blikvanger van de nieuwe Propel is het Contact SLR/SL Aero stuur. Een los aero stuur waarin onder andere de junction van de Di2 zit en waar de remleidingen door het ‘oversized’ platte stuur geleid worden.

Zonder cover zie je de leidingen/kabels lopen

Het stuur is niet verstelbaar. De leidingen en stroomkabel lopen boven de stuurpen langs om achter de stuurpen het frame in te duiken. Dat zie je niet omdat de leidingen verstopt zitten onder een demontabele ‘cover’. En omdat de stuurpen aan de achterzijde ‘spits’ is en gepaard aan speciale spacers, is daar ruimte voldoende. Er zijn zowel links als rechts twee ‘flappen’ – als je het stuur draait klapt er een ‘flap’ open waardoor de remleiding meer ruimte krijgt. Dat hebben we ook al bij de Trek Madone gezien. Het Contact-stuur is er in carbon (SLR) en alu (SL).

Giant heeft gekozen voor verschillende velghoogtes van de Aero Disc wielen, 42 mm voor en 65 mm achter. Beter voor de situaties waar veel zijwind is! 25 mm tubeless banden. In de windtunnel bleek de nieuwe Propel Disc meer aero te zijn dan de oude. De schijfremmen blijken maar weinig invloed te hebben op de aerodynamica. Daarnaast zijn de profielen van de framebuizen onder handen genomen en is de voorvork meer geopend – zo kan er meer lucht door. Daarnaast zijn er geen snelspanners meer – dat scheelt ook. Overigens heeft Giant géén informatie gegeven over hoeveel procent aerodynamischer de nieuwe nu precies is… Wel is het een publiek geheim dat de Propel een stuk sneller is dan de TCR.. In FIETS 10 een eerste test van de Propel Advanced SL 0 Disc.

De Propel Disc zal in 3 varianten verkrijgbaar zijn op de Nederlandse markt (edit 31-8: Giant laat weten dat de prijzen zijn aangepast).
• Propel Advanced SL 0 Disc – €10.299,- leverbaar vanaf wk 44
• Propel Advanced SL 1 Disc – €8.999,- leverbaar vanaf wk 49
• Propel Advanced Pro Disc – €5.099,- leverbaar vanaf wk 47