Een fiets kopen online heeft als grote voordeel dat de prijs erg goed is. Nadelig is dat je zelf wat moet sleutelen. Tevens zien niet alle fietsenmakers je graag komen met een fiets die gekocht is via het web. Ik wilde weleens weten wat je kunt verwachten als je online een fiets koopt. Voor een vriend bestelde ik bij Canyon een middenklasse racer. 


Het begint allemaal met kwijlen achter de computer. Alles dubbelchecken en dan uitpluizen wat voor jou de beste keuze is. Bij Canyon staat alles klaar en duidelijk beschreven en ook voor de maat staat alles helder uitgelegd. Als je definitief de knoop hebt doorgehakt kun je gaan bestellen. Canyon geeft regelmatig updates over de bestelde fiets. In mijn geval bestelde ik een Ultimate CF SL 8.0 Disc. Een goed geprijsde racefiets, met schijfremmen, voor €2599. De levertijd verschilt en in eerste instantie moest ik 6 weken wachten voordat hij op de stoep zou staan. De betaling maakte ik snel in orde in de hoop dat hij eerder zou komen. Enkele dagen na de betaling kreeg ik al bericht dat hij 2 weken eerder komt. Even later nog een mail dat hij nog een week eerder komt, dus uiteindelijk hoefde ik slechts 3 weken te wachten op de fiets.

Daar is ie dan! Via de track and trace van UPS kun je de fiets volgen op weg naar jouw voordeur. Vol verwachtingen opende ik de doos. Let’s get started…. In deze doos vind je alles wat nodig is om de fiets op te bouwen. Aan te raden is om van te voren de doos goed te controleren op eventuele beschadigingen.


De doos met accessoires is goed ontworpen en aan alle details is gedacht. Momentsleutels, vet en een leuk tasje voor bijvoorbeeld je schoenen of helm.


Onder de sleutels ligt de handleiding. Na het lezen ook de ideale dikte om onder het voorwiel te leggen als de fiets op de rollerbank staat.


De handleiding is uitgebreid en alles staat goed beschreven. Eerlijkheidshalve geef ik toe dat ik maar weinig gekeken heb in de handleiding, aangezien Canyon het enorm eenvoudig maakt om de fiets zelf in elkaar te zetten.


Unboxing, het moment waar je waarschijnlijk lang op gewacht hebt. Canyon beschermt het frame goed met handige kussentjes die vast zitten aan stukjes klittenband.


Het handigste is om eerst de zadelpen eraf te halen om hem op te kunnen hangen aan een werkstandaard. Heb je geen werkstandaard raad ik aan eerst het voorwiel te monteren.


In de zadelpenbuis zit al wat carbonpasta, maar om zeker te zijn smeer ik nog wat meer carbonpasta aan de binnenkant van de buis. Gebruik speciaal vet voor carbon als zowel het frame als zadelpen van carbon zijn.


Daarna de zadelpen erin. Vooral niet te ver om krassen op de zadelpen te voorkomen. De meegeleverde sleutel buigt door en de indicator geeft duidelijk de aanbevolen 5 NM aan. Het plastic rond de sleutel zorgt ook dat het frame niet beschadigd kan worden.


Hoog en droog hangt hij klaar om verder in elkaar gestoken te worden.


Voorzichtig het stuur losmaken en de hoogte van het stuur inschatten. Standaard zitten er voldoende spacers om de juiste hoogte te vinden.


Daarna het balhoofd aandraaien. Op de bijgeleverde sleutel zitten alle maten bitjes die je nodig hebt.


Vervolgens het stukje plastic uit de voorrem halen dat voorkomt dat de rem ingedrukt wordt. Niet weggooien, want deze is handig te gebruiken als je de fiets transporteert zonder voorwiel.


De steekas van het voorwiel zit in de doos en is al ingesmeerd. Aan de remmen zelf moest ik niks bijstellen, de wielen liepen volledig vrij. Wel verwijderde ik nog even de lelijke oranje stickertjes van de schijf.


Met veel plezier trok ik de plastic bescherming achter de cassette eraf. Deze is misschien praktisch, maar het ziet er niet mooi uit.


Een klein beetje vet aan de as van de pedalen voordat je ze monteert, zodat ze niet vast komen te zitten.


Om zeker te zijn dat het verwijderen van het plastic achter de cassette niet overhaast was duw ik stevig tegen de derailleur om te controleren of de derailleur goed is afgesteld.


Canyon leverde deze fiets bijzonder goed af. Alle versnellingen stonden piekfijn afgesteld en ik heb niets moeten bijstellen. Wel controleerde ik nog even of alle schroefjes stevig vast zaten.


De volgende stappen zijn de persoonlijke afstellingen. De remhendels zet ik hier iets naar buiten.


Dan nog even het stuur rechtzetten met de meegeleverde sleutel.


De hoogte van het zadel kan je overnemen van je andere of oude fiets. Ben je niet zeker? Dan kun je altijd een fiets-meting proberen.


Met de zadelpen van deze Canyon kun je het zadel ver naar voor of naar achteren schuiven. Niet alleen het zadel kun je verschuiven, maar ook de zadelklem is te verschuiven van voor naar achter.


Nog even de vettige vingers eraf wrijven. Het matte zwart is erg mooi, maar wel wat moeilijk schoon te houden.


Zo, klaar voor de eerste testrit. Enkel de bidonhouder ontbreekt nog. Deze zit standaard niet in de doos.

Conclusie:
Of het nu ingewikkeld is, is makkelijk te beantwoorden. Neen, als je een heel klein beetje handig bent kun je zeker een fiets zelf opbouwen. De handleiding heeft op elke vraag een antwoord. Wat je zelf moet doen is minimaal. Verpakking verwijderen, zadelpen erin, stuur erop, voorwiel erin, pedalen erop en alles controleren. Nog even de bandjes oppompen en je kan vertrekken. Alles bij elkaar ben ik amper een uur bezig geweest om de fiets in elkaar te zetten.