‘Kwart minder trillingen met Fuji Gran Fondo’
Erik van Lakerveld
3 maart 2016
Fietsenfabrikant Fuji heeft dinsdag de nieuwste versie van hun Gran Fondo gepresenteerd in Taiwan. De fiets is uitgerust met een aantal nieuwe elementen, waaronder schijfremmen en steekassen, maar de fabrikant slaat zich met name op de borst om de ‘VRTech’, vibratiereductietechnologie. “De Gran Fondo is ons antwoord op de aartsvijand van de fietser: schokken van slecht wegdek. Dat zorgt voor vermoeidheid, vermindert comfort en doet prestaties teniet”, zegt Steven Fairchild, manager bij Fuji. “Door de vibraties dramatisch terug te brengen en de rij-eigenschappen te verbeteren hebben we een fiets ontworpen die alle barrièrs slecht om een dag lang in het zadel te zitten en elke minuut daarvan te genieten.”Dat zijn de poëtische woorden in het ronkende persbericht, maar hoe zit het technisch nu in elkaar? Bij de Gran Fondo is op drie plekken in het carbon frame gewerkt met polyurethaan, een polymeer waarin flexibiliteit en stevigheid samenkomen. Deze techniek heeft de fabrikant VRTech gedoopt en gebruikt in de voorvork, en in de liggende en staande achtervork. Uit tests van Fuji zou zijn gebleken dat met die VRTech de trillingen in het frame met bijna een kwart (24,6%) afnemen in vergelijking met de eerdere versies van de Gran Fondo. Daarmee is de fiets volgens Fuji comfortabeler dan ooit terwijl er geen afbreuk gedaan is aan het racekarakter. “Dit is een fiets gemaakt voor comfort en snelheid.”Zie voor meer informatie de website van Fuji.
Erik van Lakerveld
3 maart 2016