Al volop gespot in de koers: de nieuwe SuperSix Evo. Die naam? Denk maar aan de RVV 2019… Het was natuurlijk niet de fiets die won, maar de Italiaan Alberto Bettiol. Met zijn ‘oude’ SuperSix Evo kon hij op 7 april een lange neus maken naar al die moderne high tech racers met schijven van de concurrenten…Since 2009Prima, maar na jaren is het dan toch tijd voor een nieuwe. De eerste SuperSix dateert namelijk nog uit 2009. Na updates in 2012 en 2016 is het nu toch echt tijd voor een nieuwe. De vermelde updates bestonden eigenlijk alleen maar uit detail wijzigingen van het oorspronkelijke ontwerp van de Duitser Peter Denk (destijds ook de man achter de Scott CR1). Veel is veranderd sindsdien; Cannondale heeft een nieuw ontwerpteam (wat ook verantwoordelijk is voor de vorig jaar geïntroduceerde aero SystemSix) en de eisen die aan racefietsen gesteld worden anno 2019 zijn aangepast – en opgeschroefd. ‘Uiteraard’ is de nieuweling ‘snel, aerodynamisch en licht’. We zetten ‘uiteraard’ tussen aanhalingstekens, omdat dit het algemene credo is van de nieuwe racers die anno 2019 verschijnen. Toen de eerste SS verscheen lag de focus vooral op het gewicht; nu tellen andere zaken. Vooral de aerodynamica: je hebt als rijder meer aan een ‘snelle’ fiets dan aan een pure lichtgewicht. Aero wil niet alleen maar zeggen ‘plat’, ook zaken als rolweerstand, mooi lopende lagers en trapas hebben invloed op de ‘performance’ van een fiets. Maar sneller moet het, zoveel is duidelijk. Daartoe heeft Cannondale een compleet nieuwe racer ontworpen. Die is er in een BallisTec Hi Mod versie en een BallisTec Carbon: vier modellen Hi Mod, veertien carbon -waarvan drie met velgremmen. De afmontage is Shimano en SRAM: van een mechanische 105 7000 tot Dura-Ace Di2. De prijzen beginnen bij € 2299,- voor SuperSix Evo Carbon 105, de duurste is de SuperSix Evo HM Dura-Ace Di2 (€ 10.999,-).LowDe verlaagde achtertrein bepaalt voor een heel groot gedeelte het profiel van de fiets. De bovenbuis en de liggende buis zijn oversized en geovaliseerd, al is de staande buis voorzien van een lichte ronding waar het achterwiel ‘invalt’. Geen losse zadelpenklem, maar een eigen driehoekige zadelpen. Er passen er banden tot 30 mm in (afhankelijk van het merk uiteraard). Bij de balhoofdbuis sluit de voorvork nauw aan; goed zichtbaar zijn de geovaliseerde spacers -die lijken op die van de SystemSix, maar zijn net wat anders.Cannondale heeft voor de duurdere modellen een zogenaamde Knøt HollowGram cockpit; het lijkt op een vaste unit, maar het stuur is verstelbaar, maar niet meer dan 5 mm. De leidingen en kabels lopen aan de voorzijde van de stuurpen en langs de speciale spacers de balhoofdbuis in. Daar lopen ze dan weer verder het frame en de voorvork in. Standaard wordt elke SuperSix iHiMod met een Power2Max vermogensmeter geleverd. Dat wil zeggen: de hardware. Wil je de vermogensmeter activeren dan kun je een abonnement afsluiten tegen betaling van circa 450 dollar. Dura-Ace Di2, 140 mm schijf achter, 160 mm voor, 52/36 crankstel en Knøt 45 wielen. 7,40 kilo in een maat 56. Een uitgebreide review is straks te lezen in FIETS 8, het augustus nummer. Eerst eens kijken wat de mannen van EF in de Tour gaan maken met de nieuweling…
Nestor in het illustere gezelschap dat zich Fiets-redactie noemt. Werkt al sinds mensenheugenis voor Fiets, toen nog als MTB-redacteur….met baard! Import-Brabander met grote voorliefde voor “de cross”. Laat zich niet snel uit het veld slaan, maakt zijn testen zelfs met gescheurde achillespezen af…en altijd op tijd. Menno is het hele jaar in vorm, zowel op de weg als op het toetsenbord, en zorgt ervoor dat je in ieder nummer van Fiets weer de nieuwste racers te zien krijgt. “Hallo, met Menno”, is al genoeg om via de telefoon de nieuwste Dogma’s los te krijgen. We verdenken hem van het stiekem hebben van een 2e huis op Mallorca waar hij onder het mom van “een persintroductie” met grote regelmaat heen gaat om lekker te fietsen.