Hee! Dat hebben we eerder gezien. Laag aangezette staande achtervorken, aero ‘foil’ buizen en een steeds toenemende mate van integratie. Onder andere bij de nieuwste fietsen van Specialized, Scott, Cannondale, Wilier en vele anderen. En ook bij de nieuwe V3R. En toch…

790 gram

De V3R is een doorontwikkeling van de ‘1’ en de ‘2’. Volgens Colnago was het ontwerpteam gericht op een framegewicht van 790 gram voor een ready-to-paint 50s (dat is 50 sloping, ongeveer gelijk aan een standaard klein formaat) inclusief patten en voorderailleurnok. Colnago claimt géén betere aerodynamica en comfort, maar Colnago maakte wèl duidelijk dat dit bij het ontwerpen van de V3R zeker overwegingen waren. En de V3R kan banden aan tot 30 mm; de ‘disc’ kan zelfs tot 32 mm. De ‘disc’ voorvork weegt volgens opgave 390 gram of 340 gram bij een ’50’ frame. Verder heeft de V3R een speciale zadelpen en een semi geïntegreerde cockpit -die het mooist oogt bij een Di2 of eTap! Er zullen acht maten zijn. En ja, met een onmiskenbaar Italiaans uiterlijk!

V3

De meer betaalbare V3 is naar verluidt ongeveer 80g zwaarder dan de V3R’s dankzij het lagere koolstofgehalte. Het is ook ‘disc only’ en mist de verborgen kabels die hieronder worden besproken.De V3R’s zijn vanaf augustus verkrijgbaar: een los framesets zal rond de € 4000,- en € 4500,- kosten voor de velg- en schijfremversies. Een complete fiets met SRAM Red eTap AXS en Vision Trimax 40 carbon wielen kost circa € 10.500,-. De V3 is alleen beschikbaar als complete fiets, in twee kleurenopties beschikbaar. Compleet met Shimano Ultegra Di2 voor ongeveer € 5799,-.http://www.colnago.com