Voor lange snelle ritten
In feite is er niks veranderd: de Synapse is een ‘True Endurance Machinery’. Lang en ver en liefst ook nog eens flink snel. Dat klinkt logisch, maar er zijn ondertussen tientallen andere merken en modellen op de markt die ook de term ‘Endurance’ omarmen. Om er maar een paar te noemen: Specialized Roubaix, Trek Domane en Giant Defy. Cannondale kon niet stil blijven zitten en heeft de Synapse -die in feite al prima was- nog wat beter gemaakt. Er zullen weer twee frames zijn: een Hi-Mod model en een Carbon zonder toevoeging.Synapse in de praktijk
De fiets op. Een Hi-Mod, maat 56 met SRAM Red eTap HRD. In Jett Black, Bezerker Green en Fine Silver. Met een Cannondale HollowGram SL 50/34 crankstel, 160 mm schijven en HollowGram SL wielen. Daarmee mochten we een paar keer mee rijden. Geen straf! Onze testfiets zoals opgebouwd woog 7,20 kilo. In deze kleurstelling is die niet te koop, wel in het zwart. Opvallend: alle leverbare fietsen met SRAM hebben het SRAM crankstel, modellen met Shimano géén Shimano crankstel. SRAM verplicht de producent haar crankstellen te gebruiken zodat de werking van de onderdelen gewaarborgd is -anders levert het geen onderdelengroepen. Shimano doet dat blijkbaar niet. Onze testfiets was dus deels een ‘custom’ Synapse; voor de pers-introductie monteerde Cannondale op de eTap HRD dus wel het eigen crankstel.Geometrie aangepast
Vergelijken we de stack en reach van een nieuwe 56 met een oude Synapse Disc dan zien we bij de nieuwe 590 en 386 en bij de ‘oude’ 597 en 384. Ter vergelijking: een SuperSix Evo heeft 567 en 393, 1,8 centimeter kortere balhoofdbuis en een kortere wielbasis en achtervork. Dat maakt het verschil niet. Wat maakt het dat de nieuwe toch net wat anders aanvoelt? Vooral de banden en velgen. Brede velgen en bolle 28 mm banden. Met in eerste instantie slechts 5,5 bar er in. Dat wil wel als je veel ‘rot’ asfalt onder je hebt. Daarnaast helpt het stuur voelbaar zeker mee en geeft de Synapse een heel afgewogen indruk. Maar ook met 7 bar in de banden is de Synapse een wonder van rust. En je voelt je ook nog net wat meer ‘under control’ als met de oude. Lekker veel comfort dus, nergens stuiterde de Synapse ‘weg’. Een echte koersfiets? Ja, op parcoursen als Parijs- Roubaix en de kasseienstroken in pakweg Drenthe. OK, voor super strakke rondjes rond de kerk is de SuperSix toch nog wat meer geschikt. Voor de rest: de Synapse. ‘True Endurance Machinery’.Prijzen en specs
Synapse HighMod Disc D/A Di2, €9.999Synapse HighMod Disc Red eTap, BBQ €7.999
Synapse HighMod Disc Dura Ace, €6.499
Synapse Carbon Disc Red eTap, €5.999
Synapse Carbon Disc Dura Ace, €4.999
Synapse Carbon Disc Ultegra Di2, €4.499
Synapse Carbon Disc Ultegra, €2.999
Synapse Carbon Ultegra, €2.599
Synapse Carbon Disc 105, €2.399
Synapse Carbon 105, €2.199
Synapse Al Disc 105, €1.399
Synapse Al Disc Tiagra , €1.199 Dames
Synapse HighMod Disc Red eTap, €7.999
Synapse CarbonDisc Ultegra Di2, €4.499
Synapse CarbonDisc Ultegra, €2.999
Synapse Carbon 105, €2.199
Synapse Al Disc 105, €1.399
Synapse Al Disc Tiagra, €1.199Meer info: Cannondale.com