Trek komt met een nieuwe Emonda, en Contador (de mazzelaar) heeft ‘m al. In de Dauphine rijdt de Spanjaard al rond op de 2018 versie van de Trek Emonda SLR. Hij is voor ons, gewone stervelingen, nog niet te koop. Maar de UCI heeft hem al wel helemaal goedgekeurd. Zowel in een velgrem als in een disc-uitvoering. Al in december werd de framecode Trek-049-RD gekeurd.

Onze vrienden van Cyclingnews konden hem al even van dichtbij bekijken. De grootste wijzigingen aan de nieuwe Emonda lijken de chainstays en de uitvalpatten aan de achterkant te zijn. Veel meer is er nog niet over te melden, Trek heeft op korte termijn wel een perskamp belegd…..daar wordt vast meer bekend gemaakt.

De Emonda werd in 2014 geïntroduceerd. Toen ’s Werelds lichtste productie racelijn, waar een SLR frame maar 690 gram op de weegschaal zette. We zijn erg benieuwd naar het gewicht van het nieuwe frame.

Net als bij de vorige versie zitten er direct-mount remmen op, verder zijn er op het eerste gezicht weinig in het oog springende wijzigingen. Wat wel opvalt is de verder naar achteren geplaatste derailleurpat. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de schijfremversie steekassen krijgt die iets meer ruimte nodig hebben. In de BMC Teammachine SLR01, die eerder deze week werd gelanceerd zien we net zoiets. De frame geometrie is bij schijfrem en velgrem gelijk bij die nieuwe BMC. Wellicht heeft Trek hetzelfde principe toegepast.

Onderdelen

El Pistolero rijdt rond op een Emonda SLR die is afgemonteerd met de Shimano Dura-Ace 9150 elektronische groepset. Maar dan met 9000-series cranks. Want het Trek-Segafredo team wordt gesponsord door SRM en die maken geen 9150 cranks met vermogensmeter.

Contador’s handen rusten op een Bontrager XXX geïntegreerde stuur/stuurpen combi, voor 599 euro heb je zelf ook zo’n mooie cockpit. Verder XXX bidonhouders, Bontrager Aeolus 3 wielen en een Bontrager Serano RXL zadel. Je zou bijna zeggen…op zo’n fiets kan ik het ook 😉