Het cijfer van Fiets: 7,4

Het Italiaanse Olympia is eigenlijk volkomen onbekend. En toch is dit merk al meer dan 100 jaar actief. Vooral gericht op de Italiaanse markt, dat wel. Het heeft een complete lijn aan fietsen waaronder – uiteraard – ook mountainbikes en racefietsen. En het sponsort ook coureurs onder wie vooral mountainbikers.
Maar de Ikon is toch een koersfiets. Een monocoque carbon frame, opgebouwd uit verschillende ‘blends’ van Toray-composiet. De Ikon heeft een aflopende bovenbuis, een flink balhoofdstel – met twee openingen. Daar verdwijnen de derailleurkabels in het frame. De kabels lopen onder het bracket (met geïntegreerde lagers) langs; de achterderailleurkabel loopt intern door tot aan het rechterachterpat.
Opvallend is het kastje aan de onderzijde van de liggende buis. Daar past een Di2-accu in. Dat het frame ook Di2 compatibel is zie je aan het afsluitrubbertje net onder de voorderailleur. Verder heeft de Ikon een Selle Italia monolink zadelpen met een eigen zadelpenklem; verstopt achter een rubber hoesje. Mooi is dat het klemmechanisme wordt geholpen door een aan de binnenzijde van de zitbuis aangebracht nokje. Deze stut de zadelpen als het ware.
Verrassend allround, dat was het eerste wat op kwam na de testrit. De fiets voelt minder hard dan de Fondriest, terwijl de monolink toch ook een platte zadelpen is. Het gemonteerde Selle Italia SL- zadel is ook net wat ronder dan de Fi’z:ik Antares van de Fondriest, dat helpt ook. Overigens: Olympia heeft de kabelvoering goed voor elkaar, want je hoort geen gerammel. De afmontage met 11-speed Campagnolo past wat ons betreft keurig bij de Ikon (ja, soms zijn we ook van die fietsers die vinden dat er op een Italiaanse fiets Italiaanse onderdelen horen).

De Ikon is lekker stijf en licht. Rest de vraag: is de Ikon nu een echt typische Italiaan? Qua uiterlijk wel met de wulpse belijning en de twee kleuren zwart en de diverse decals. Het rijgedrag komt overeen met dat van een Scott Foil of Merida Reacto: heel direct en lekker gooien en smijten, bochtje in en weer scherp uit. De handling is prima en je voelt je als laaglander nooit onbegrepen. Maar het is geen fiets voor doetjes. Daarvoor heeft de Ikon net iets teveel Italiaanse racegenen meegekregen. Wat dat betreft verloochent Olympia haar roots niet.

 

MeetwaardesPlussen&MinnenDe gegevens
  • Staande buis: 51cm
  • Stack: 545cm
  • Reach: 395mm
  • Stuurpen: 110mm
  • Wielbasis: 995mm
  • Brackethoogte: 268mm
  • Achtervork: 408mm
  • Zadelhoek: 73,5gr
  • Balhoofdhoek: 73gr
  • Sprong: 43gr
  • Naloop: 57gr
+ allrounder
+ Di2 compatibel
– monolink
Prijs: € 3999,- compleet
Frame en vork: Carbon/carbon voorvork
Gewicht: 1240/440 gram, 7,90kg
Groep: Compagnolo Athena
Cranksstel: 34/50, 12-25
Wielen: Fulcrum Racing 4
Banden: Continental GP 24mm
Zadel en -pen: Selle Ialia SL/Monolink
Stuur en -pen:ITM/ITM OS
Maten: S t/m XL
Info: www.bike-parts.be
Torsiestijfheid: 96Nm
Bracketstijfheid: 44Nm

Tekst: Menno Grootjans, Fotografie: Edwin Haan

Deze test is een uittreksel uit de racetest van Fiets nr.5-2013. In de complete test werden 4 Italiaanse fietsen getest, andere vind je hier.

Legend HT 5.7
Wilier GranTurismo
Fondriest TF3 1.2

Wil je de complete test lezen, bestel dan Fiets 5 op Fiets.nl/nabestellen.