Wat een ongelooflijke klasbak is ‘onze’ Tom Dumoulin toch. Na winst in de Giro ook nog even wereldkampioen tijdrijden worden, en passant bijna Froomey inhalend.

In de Dumoulin special die we maakten naar aanleiding van zijn Giro-winst plaatsten we een artikel over zijn fietsen. Na zijn winst in de individuele tijdrit van gisteren misschien leuk om de tekst over de Giant tijdritfiets ook nog even online te zetten.

58 Tandjes!

De Trinity Advanced SL is de tijdritfiets van Tom. Hiermee won hij zowel de tijdrit in de Giro als het WK Tijdrijden in Bergen. Een Trinity Advanced SL is er in drie maten en zoals gezegd dateert die uit 2010. De laatste update is in 2016 doorgevoerd. De basis is een Advanced SL-Grade Aero Composiet frame met speciale Advanced SL-Grade Composiet voorvork. Geen twee grote lagers, maar gewoon onder 1 ¼ inch en boven 1 1/8 inch. Het stuur hoort bij de Trinity; er staat geen sponsornaam op vermeld. Afmontage: Shimano Dura-Ace Di2 9150. Het opvallendst is het zwarte kettingblad met 58 tanden. Dit is overigens niet in de winkel te koop. Standaard gaat de 9100 tot maximaal 55 tanden. Het megakettingblad komt via de Sportsmarketing van Shimano en is speciaal geproduceerd. In combinatie met een tandje 11 achter trap je zo ruim 12 (!) meter per omwenteling weg. Ter vergelijking: een verzet van 53/15 brengt je 7,40 meter per omwenteling verder… Wil je zelf eens al die verhoudingen bekijken, check de verzettentabel op onze site.

Onzichtbare remmen

Remmen gebeurt met bijna onzichtbare zij optrekremmen van Fouriers, die ook de custom ‘team’ remmen voor de Propel leveren. De wielen komen van Pro: een door Shimano ontwikkeld eigen merk. Pro maakt alles wat Shimano niet maakt: van bidonhouder tot zadel en van stuur tot minitool. En ook tijdritwielen. Voor een Pro Textreme 3-spaaks wiel voor tubes, achter een Textreme Disc wiel, beide met 24 millimeter brede velg en Shimano Dura-Ace 9000-naaf. Volgens opgave weegt een voorwiel 765 gram, het achterwiel 1050 gram. De wielen kosten circa 5000 euro per paar. De complete fiets weegt rond de 9 kilogram. Dat is geen probleem, voor een vlakke tijdrit is aerodynamica belangrijker dan gewicht.

Nu we het toch over euro’s hebben: Giant biedt de Trinity wel aan in een Advanced Pro-uitvoering. Eerder een triathlon fiets, met Ultegra voor nog geen 3000 euro. Een TCR Advanced SL met Ultegra Di2 kost dan 5499 euro.