Dezelfde wedstrijd, dezelfde materiaalsponsor, maar andere keuzes. Dat valt op als we het materiaal bekijken bij team Europcar, vlak voor de start van Parijs-Roubaix. Kopman Sébastien Turgot kiest voor een Colnago Cross prestige, terwijl ploeggenoot Sébastien Chavanel op een Colnago M10 van start gaat.

Ook de keuze van de banden is anders. Turgot kiest voor een 28mm brede tube met regenbandprofiel, terwijl ploeggenoot Sébastien Chavanel een 28mm brede tube op zijn wiel heeft geplakt,  met nauwelijks profiel. Ook de wielen van beide rijders zijn anders. Turgot rijdt met een Campagnolo Bora One met een 50 mm hoge velg en aluminium naaf, Chavanel kiest voor een eveneens 50 mm hoge hoge Ultra Two velg, met een carbon naaf.

De keuze voor 28mm brede tubes is ook opvallend. De meeste teams rijden op 27mm brede tubes. Volgens Norbert Gangloff van bandenleverancier Hutchinson heeft dat te maken met de stijfheid van de Campagnolo wielen. ”Twee jaar terug reden we Parijs-Roubaix ook met 27mm bandjes. De renners willen meer comfort. Dus hebben we speciaal 28mm brede tubes laten maken”.

Gangloff heeft vertrouwen in de banden. ”Vorig jaar reed één van onze renners drie keer lek in het bos van Wallers. Erg naar natuurlijk, maar het goed nieuws was dat dit onze enige lekke banden in de wedstrijd waren. De betrouwbaarheid van de tubes is dus groot”.

Waarom rijdt Turgot met een tube met erg veel profiel, of het nu droog is of niet? Gangloff: ”Hij wil maximale grip op de kasseien”.