De discussie omtrent het aantal motorrijders in het peloton is door de dood van Antoine Demoitié opgelaaid. Demoitié kwam tijdens Gent-Wevelgem ten val en de motorrijder achter hem kon de Belg niet meer ontwijken. De Belg overleed niet veel later aan zijn verwondingen.

Meer ongelukken
Het is een feit dat er de laatste tijd meer ongelukken met motorrijders gebeuren tijdens wielerwedstrijden dan voorheen. Meest recente voorbeelden zijn de aanrijding van Greg Van Avermaet in de Ronde van het Baskenland, Peter Sagan in de Vuelta a España en Stig Broeckx in Kuurne-Brussel-Kuurne. De Belgische bondsvoorzitter Tom Van Damme vroeg zich maandag op Radio 1 hardop af of er wel zoveel motorrijders moeten meerijden tijdens een wedstrijd. “We moeten naar een systeem gaan van poolwerking bijvoorbeeld voor de fotografen. Het kan niet dat er 12 meerijden in wedstrijden op kleine banen. Daar moet absoluut iets aan gedaan worden. (…) Van de verschillende motoren die nu in de koers zijn moeten we motor per motor nagaan of ze daar echt werkelijk nodig én op de juiste plaats zijn,” aldus Van Damme.

‘Dit is hét moment om er iets aan te doen’
Ook Lars Boom en Marcel Kittel mengen zich in de discussie. “Ik denk dat het een serieus probleem is. Er moet een maximumsnelheid zijn voor motoren bij het passeren van renners. Dat als wij vijftig rijden, dat zij maximaal zestig voorbij mogen rijden,” stelt Boom tegenover de NOS voor. Kittel schrijft in een uitgebreide Facebookpost de frustraties van zich af. “Dit is hét moment om er iets aan te doen. Wij moeten nu staan voor onze veiligheid,” zegt Kittel.

Er moeten minder motoren in het peloton.

Bekijk resultaten

Loading ... Loading ...