Retrofietsen in Armstrong film
Fietsredactie ism Future
22 januari 2014
Lance Armstrong zei ooit: ”Het draait niet om de fiets”. Voor de Engelse framebouwer Condor geldt het tegenovergestelde. Daar zijn weken lang overuren gemaakt om replica’s te bouwen van de fietsen die worden gebruikt in een film over de voor het leven geschorste Amerikaan. Ben Foster speelt de hoofdrol in de film die is gebaseerd op het boek ‘Mijn jacht op Lance Armstrong’ van David Walsh. De Engelse titel van dit boek is ‘Seven Deadly Sins’. Voor de film zijn 40 fietsen nodig, onder meer Team Telekom’s Giant TCR, Gwiss’s De Rosa Titanios, Saeco’s Cannondale CAAD, Look, LeMond en Motorola’s stalen Eddy Merckx Caloi.Condor’s hoofdontwerper Ben Spurrier bouwde de fietsen op basis van oude foto’s. ”Eigenlijk wilden de producers originele fietsen gebruiken”, zegt hij. ”We hadden maar drie weken. Het beste wat we daarom konden bieden was een reeks replica’s”. Een grote uitdaging was bovendien het herproduceren van de framestickers. DetailsDoor het filmprojectwas Condor in één keer door de voorraad stalen Classico frames heen. Ze werden gespoten in de juiste kleuren, de stickers moesten de fiets helemaal afmaken. ”Veel kijkers van de film zullen fietsliefhebbers zijn. Elk detail aan de replica moest goed zijn. Dat gaf een behoorlijke druk”. Spurrier noemt de Eddy Merckx fietsen van Motorola uit 1994. ”We spoten ze in een kleur waarbij het blauw langzaam in rood overloopt. Alle panelen en logo’s heb ik op mijn computer nagemaakt, en geproduceerd met een kleine vinyl snijmachine. Ik ben er in totaal 10 dagen mee bezig geweest”.Ook de Cannondale CAAD 4 en 5 frames waren lastig. ”De originele fietsen hadden 4 Cannondale stickers op de grote benedenbuis. Toen wij de fietsen gingen namaken was er slechts plaats voor 2 stickers. Zo op het eerste gezicht zie je het verschil met de originele fietsen niet. Maar met de Cannondale heb ik me enige artistieke vrijheid gepermiteerd”.Spurrier hoefde geen Trek fietsen na te maken. ”De Trek’s komen ergens anders vandaan”, zegt hij. In Frankrijk zijn de meeste fietsscene’s inmiddels opgenomen. Momenteel worden in een studio in Londen de binnenscene’s opgenomen. Ook in de VS wordt nog gefilmd. De titel van de film is nog niet bekend. Ook de datum waarop de film in premiere gaat is nog niet vastgesteld.
Fietsredactie ism Future
22 januari 2014
Gerelateerd nieuws