De Attain-modellen van Cube zijn er voor de fietsers die graag kilometers vreten. Als je als nieuweling droomt van een Rondje IJsselmeer, dan is de Attain een goede aanrader.
De Attain Race is uiterst betaalbaar. Voor net geen 1000 euro is-ie van jou. En hij is helemaal af: de basis van de Attain is een frame van aluminium met een comfortabele geometrie. Gewicht: een frame in de maat 56 weegt 1680 gram, de voorvork met alu balhoofdbuis en carbon vorkpoten 580 gram. Compleet: 10,00 kilo.En schijfremmen dus. Ja, er zijn binnen de Tiagra-groep hydraulische remmen en bijbehorende STI-hendels met ‘oliereservoir’, maar om deze Cube onder de 1000 euro te houden, diende er slim ingekocht te worden… De mechanische Tektro Spyres werken prima, zijn – eenmaal ingeremd – krachtig genoeg, goed te doseren en onderhoud is door de bediening met een klassieke remkabel relatief simpel. Het frame heeft steekassen, wat een pre is voor de stijfheid en stabiliteit – met andere woorden: de remmen lopen minder snel aan bij hard aanzetten.
Naar de rijder toegebogen stuur. Prima opstapracer
De comfortabele geometrie noemden we al. Door de iets langere balhoofdbuis en de kortere reach zit je net wat minder voorovergebogen op de fiets. Hoe rijdt dit nu? Vast en zeker. Zitten, trappen, kilometers maken. Fijn: het eigen korte Cube-zadel en het stuur met naar de rijder toegebogen stuurhelften.Minder goed is de Cube bij supersnel bochtjes draaien. Daar is hij niet op gebouwd, de geometrie, het hoge gewicht en de hele zithouding. Maar laten we wel zijn: voor nog geen 1000 euro heb je een prima opstapracer, desnoods een luxe winterfiets en vooral een echte kilometervreter.
Mooi kort zadel.
Stevige lasnaden en nokje voor een spatbord.
Mooi? Nou nee. Maar wel effectief.