Heel veel klassieker zul je een fiets niet zien op deze pagina’s. Titanium, rechte bovenbuis, velgremmen, Campagnolo… wat staat er nu zo te blinken in de najaarszon?
Titanium
Een Nederlandse Gilbertson. Zie het maar als eerbetoon aan de man het merk op de markt heeft gebracht. De naam staat voor ‘Gilbert and son’. En als je dat dan weer ‘vrij’ vertaald staat er ‘Gijs en zoon’. Gijs is dit jaar overleden Gijs van Tuyl, vroeger invoerder van Italiaanse merken als Pesenti en Somec en producent en naamgever aan de ‘Van Tuyl’ fietsen, later overgestapt naar de naam Apex. Carbon voert daar de boventoon. Maar er worden ook titanium frames in het Verre Oosten geproduceerd onder de naam Gilbertson. MTB’s, gravel en race. Uiteraard zijn dat nu modellen met schijfremmen, maar er was ook nog een Allure Classic beschikbaar.
Die hebben we uit het magazijn gehaald, opgebouwd en in de september zon gezet. En natuurlijk een paar ritten mee gemaakt. Materiaal is 3AL/2.5 V titanium buizen. Lekker oversized: de onderbuis meet maximaal 45 mm doorsnede. Verder heerlijk klassiek: een bracket met schroefdraad, nokjes op de onderbuis voor de doorvoer van de derailleurkabels en opengewerkte achterpatten. Maar ook geïntegreerde balhoofdlagers en een full carbon voorvork, nog wel met 1 1/8 balhoofdlagers. En in acht maten verkrijgbaar; dit is een 59 cm. Het frame kost in principe € 1195,-. Er zijn er nog een paar beschikbaar, maar op is wel op.
Campagnolo
Ook uit de ‘oude’ voorraad kwam de onderdelengroep: Campagnolo Athena 11-speed. Tot 2016 was deze groep verkrijgbaar. In diverse uitvoeringen: aluminium, carbon en ook nog in klassiek aluminium. Op de fiets een mix aan ‘zwart’ en ‘zilver’. De remmen en achterderailleur zilver, de rest zwart aluminium. De zilveren delen werden vaak toegepast bij stalen racers; de echte liefhebbers zijn vaak op zoek naar de ‘oude’ kleur aan onderdelen… Zeg maar: net als vroeger… Nu maken SRAM en Shimano eigenlijk alleen maar onderdelen met een kleurtje. Ook bij Campagnolo is het zoeken naar ‘silver’. Mondjesmaat verkrijgbaar is de 11-speed Potenza en Centaur groep in zilver -zo rond de 500, 600 euro. Het zal komende jaren toch steeds lastiger worden met de overstap naar schijfremmen…
Classic
Inclusief de 11-speed groep, Scirocco wielset, Vittoria Corsa 25 mm, Pro en Selle Italia net 8,25 kilo. Classic. Het rijgedrag, het ontbreken van gebonk, de rust die er van af straalt, en, als je niet naar beneden zou kijken en puur op je gevoel af zou gaan dan zou je denken dat je met een ‘oudere’ Litespeed of Merlin onderweg bent. Maar dan natuurlijk wel met de voordelen van een snel schakelende 11-speed groep. Doordat de kabels gewoon overal mooi vrij lopen ga je heel lekker van het grote naar het kleine blad en van pakweg de ‘21’ naar de ‘19’. Remmen? Prima in combinatie met de alu remranden van de Campa wielen. Los weegt het frame 1475 gram, de voorvork 350 gram. Stijf? Nee. Torsiestijfheid 85 nm. Comfortabel? Ja. Mega stijf is het frame niet (de nieuwere Allure modellen met sloping bovenbuis scoort hier wat beter). Het is duidelijk geen puur hard rij ‘kanon’. Dat hoeft ook niet, omdat de Classic ook niet met dit doel is ontworpen. Het is eerder een snelle ‘asfalt gravel’ of een fiets waarmee je dagelijks heen en weer naar je werkt fietst. Groot voordeel van titanium is dat het vrij eenvoudig netjes te houden is. Wassen, poetsen en bij een krasje even bij schuren. Veel klassieker zul je een nieuwe racer niet vinden op deze pagina’s.
Conclusie
Vernieuwend is die niet. Wel echt lekker klassiek. Eigenlijk alleen voor liefhebbers van titanium; je moet van de kleur houden, de licht oversized buizen en het ontspannen rijgedrag. Naast deze Allure zijn er met een beetje zoeken nog wel klassieke modellen te vinden van Van Nicholas, Litespeed, Lynskey en Pilot. Tweedehands zijn ze er vanaf zo’n 1000 euro, losse frames rond de 750 euro. Waardevast spul, zo’n titanium!
Fotografie: Remco Veurink
Meer info:
gilbertson.nl