De Orbea Orca bestaat al sinds 2003. Toen baarde deze full carbon racer veel opzien. Was de ‘oude’ Orca vooral rond, met allerlei bochtjes en natuurlijk nog met kabels buitenlangs en een voorvork met 1 1⁄8 inch lagers, de nieuweling is helemaal met zijn tijd meegegaan.

Zo kreeg de Orca in 2019 bijvoorbeeld schijfremmen. En daarvoor ging het hele frame op de schop. Dat werd aero; lage aanzet achtervork, zorgvuldig gevormde frameprofielen en uiteraard een aero zadelpen – driehoekig. Die ook met een interne wedge vastzit. Ook verandering bij de balhoofdbuis: de remleidingen lopen langs de stuurhelften, de – in het geval van de M20i – stroomdraden dóór de stuurhelften langs de onderzijde van de stuurpen door een speciale bovenste spacer langs de onderste vijf spacers het frame in. Het stuur is zo eenvoudig te verstellen, terwijl je wel een lekker opgeruimd geheel voor je hebt. Steekassen, flat mount-aansluiting en een allround geometrie.

Minder opvallend

Was de Orbea Orca toentertijd een heuse trendsetter, anno 2020 zijn de Basken gewoonweg minder opvallend. Er zijn veel meer aero racers met schijfremmen te koop. De Orca zie je nog steeds niet volop. Wat voor deze fiets spreekt, is de enorme keuze in modellen – 13 stuks – en ook nog eens dat de Orca er naast de aero M20 in een iets bescheidener uitvoering is en dat je tientallen mogelijkheden hebt om je gewenste fiets te ‘customizen’. Niet alleen qua afmontage, via de site MyO kun je ook je eigen kleurenpallet kiezen. Alleen de voorpret al…

Het is een echte koersfiets; snelheid is helemaal zijn ding. Lekker gas geven, snel via de Di2 doorschakelen en gewoon gooien en smijten. Het is een eerlijke racer, eentje waar je ongemerkt harder van gaat rijden. Maar is-ie nu daadwerkelijk anders dan een willekeurige aero racer? Nee, dat niet. Alleen: we vinden deze Orca ook écht mooi. Het zachte grijs is gecombineerd met wit en oranje. Chic en het geeft net wat meer kleur aan het leven dan een volledig zwarte racer.

Orbea Orca


Daar past niks tussen.


Steekassen en Di2.