Dogma F12
Optisch lijkt de F12 op de F10; alleen als je goed kijkt zie je dat de boven- en onderbuis wat meer gewelfd zijn dan bij de F10 – daar lopen ze vooral rechtdoor. Of je nu met een geïntegreerde stuurpen en stuur rijdt of met een losse unit, de remleiding en in dit geval de stroomdraad lopen door de speciale spacers het frame in. De spacers tussen balhoofdstel en cockpit zijn deelbaar; dat vergemakkelijkt de zaak enigszins.De familie Pinarello weet hoe ze fietsen moeten bouwen. Het is een uiterst efficiënte ‘vechtmachine’, heel allround. Niet heel erg stijf of licht, maar je voelt je heel snel op je gemak. Dat komt door het uitgewogen karakter, de klassieke vorm van het stuur en door de nette afmontage. Als klant koop je het frame en laat deze dan naar wens afmonteren. 7,70 kilo met Ultegra Di2 en vrij standaard Fulcrum-wielen.Zadel van Most.
Mooi logo! (rechts)Verzonken Di2 junction box.
Beestenbende! Tiger-pen en Jaguar-stuur, (rechts) met deze twee boutjes zet je de zadelpen vast.
Een ideale fiets voor in de Ardennen..