‘De lichtste serie productieracefietsen ooit’. Dat is de reeks Emonda fietsen. Zo claimde en claimt Trek nu ook. De eerste Emonda’s werden in 2014 gepresenteerd vlak voor de Tour de France. Overigens kwam Trek daarnaast in 2015 met de nieuwe Madone, een nogal opvallende aerodynamisch racer. En dan hebben we ook nog de Domane, die zag dan weer het levenslicht vlak voor de Ronde van Vlaanderen in 2016.
Beeld: Remco Veurink
Emonda SLR 8 Disc
Terug naar de Emonda. Die blijft het lichtste familielid. Voor het komend seizoen zijn er ruim vijftien modellen. Van een SLR 9 via -8 naar de SL 7, 6 en 5 en een ALR. En in uitvoeringen met schijfremmen en velgremmen. Dit is de Emonda SLR 8 Disc Dura Ace. Gewicht: precies 7 kilo in een maat 56. Kijk. De voornaamste oorzaak voor het lage gewicht: het 700 Series OCLV Carbon frame wat volgens opgave 665 gram weegt. De vork doet er dan ook nog zo’n 350 gram bij. Optisch is de nieuwe Emonda vrijwel gelijk aan de oude. Verschillen zitten goed verstopt: er is een carbon voorderailleurklem en de nokjes voor de bidonhouders zijn ‘moulded’ in het frame (zeg maar gebakken) evenals de aluminium achterpatten. Trek gebruikt nog steeds een ‘omgekeerde’ zadelpen; in plaats van dat je een pen in het frame schuift gaat deze over de staande buis. Er zijn twee lengtes zadelpennen. Uiteraard zijn er 12 mm steekassen en zijn de remklauwen ‘flat mount’ bevestigd.
Nieuwe Dura-Ace met schijven
Het was een van de eerste fietsen met een nieuwe Dura-Ace Disc groep: ST-R9120 Dual-Control hendels in combinatie met R9170 klauwen en RT900 schijf. Respectievelijk 505 gram per stel, 256 gram per stel, en 96 gram per stuk (140 mm). Ter vergelijking: mechanische R9100 shifters en R9100 remmen wegen 365 gram en 326 gram per stel. Dit is een verschil van ongeveer 300 gram in de plus voor de Disc versie. Voor een precies verschil moeten uiteraard de verschillen tussen kabels en leidingen en aansluitingen nog meegerekend worden. Nogmaals: de fiets weegt 7 kilo. We zouden geen reden zien om voor een SLR 8 zonder disc te gaan. Het verschil in grip tussen de 9120 en 9100 op de hendels is te verwaarlozen – we hebben het hier over enkele millimeters breder bij de 9120 modellen. Wij voelen dat verschil niet, echter sommige profs met kleine handen voelen zich beter op hun gemak bij de mechanische (Di2) hendels. En die remkracht… oeffff… Heel veel soepeler als op deze SLR 8 hebben we nog niet meegemaakt.
Uiteraard is het basale aspect van Dura-Ace in orde: schakelen. Als een dolle. Tel daarbij zaken als een carbon wielsetje en 25 mm bandjes en je hebt alleen de prijs van bijna 7000 euro die tussen jou en de Emonda SLR 8 Disc staat. Kan er wat beter? Ja. De routing van de remleiding vóór is buitenlangs. En de Emonda zou nog wat strakker ogen met bijvoorbeeld een afgeleide van de Madone cockpit. Maar in deze uitvoering: doe mij maar de SLR 8 Disc.
Specs en prijs
De fiets zoals hier afgebeeld komt op 6.999,- euro. Hij is leverbaar van maat 50 t/m 62 en is afgemonteerd met 25 mm Bontrager R3 banden en de Aeolus Pro 3 wielen. Verder zoals gezegd de nieuwe Dura-Ace groep, met een 50-34 voor en 11-28 achter. Een maatje 50 weegt zo precies 7 kilo.Meer info:
trekbikes.com/emonda