Voor de 100ste Tour De France voorziet Ridley het Lotto-Belisolteam van een nieuwe tijdritfiets. De opvolger van de Dean is de Dean Fast.

Fast kennen we al van de wegfiets Noah Fast. Fast is een afkorting van Future AeroSpeed Technology. “We hebben de volledig geïntegreerde rem (F-Brake) verbeterd dankzij interne kabelgeleiding, de ‘spleet’ van de F-Splitfork is doorgetrokken tot de bovenkant van het wiel, en de F-Surface technologie werd verwerkt in de buisvorm. De stuurpen is geïntegreerd in de bovenbuis van de fiets en, op enkele centimeters na, lopen alle kabels van de cockpit door die stuurpen”, zegt Jochim Aerts, ceo van Ridley Bikes.

Volgens Ridley draait aerodynamica om meer dan enkel druppelvormige buizen. “Wielen zorgen bijvoorbeeld voor heel veel turbulentie die remmend werkt. Onze F-Splitfork technologie leidt de lucht weg van de spaken en gaat de turbulentie rond de wielen tegen. Onze F-Brake is de eerste rem ter wereld die volledig geïntegreerd zit in de vork en zo de turbulentie elimineert die ontstaat door lucht die botst op de normale remhoeven. Om de lucht op strategische plaatsen dichter bij het frame te houden en zo de luchtweerstand te verminderen, ontwikkelden we de F-Surface. Het zijn drie technologische innovaties die ook terug te vinden zijn op de Noah Fast waarmee de sprinters van Lotto-Belisol rijden”, zegt Jochim Aerts.

Verbeterde innovaties

De Belgische fietsfabrikant stelt twee innovaties nog verder te hebben verbeterd.  Jochim Aerts: “De F-Splitfork gecombineerd met de F-Brake leidt maximaal de turbulentie over de hele hoogte van het wiel weg, net zoals bij de Noah Fast. Nieuw is dat deze rem bediend wordt via kabels aan de binnenzijde, waardoor er geen externe bekabeling meer is die turbulentie veroorzaakt. De F-Surface technologie, die tot nu werd aangebracht op het kader, maakt op de Dean Fast deel uit van de vorm van de schuine buis en van de zadelpen, waardoor het nog efficiënter is om de luchtweerstand te verminderen.”

Typisch voor de Dean Fast is ook de geïntegreerde cockpit met een stuurpen die een geheel vormt met de bovenbuis. Ook hier is er nauwelijks nog externe bekabeling. Aerts: “Bij het ontwerpen van het kader hebben we gedacht aan de verschillende batterijen voor de bediening van de versnellingen, inclusief de interne batterij die Campagnolo momenteel ontwikkelt. We leggen momenteel ook de laatste hand aan een stuur waarmee we alle kabels rond de cockpit kunnen wegwerken. Dit zal klaar zijn na de zomer.” In overleg met de renners en mecaniciens van Lotto-Belisol voorzag Ridley de nieuwe Dean Fast van vertikale patten waardoor het makkelijker is om een wiel te wisselen of te centreren.

Ridley zal de Dean Fast later dit jaar voorzien van een aantal mogelijkheden die de fiets geschikt maakt voor triatleten: een custom geometrie en custom stuur waardoor elke atleet, ongeacht zijn lengte, steeds de meest aerodynamische houding kan aannemen.