Denk je aan schakel- en remdelen voor racefiets, gravelbike of MTB, dan denk je aan Shimano, SRAM en Campagnolo. Maar er zijn meer vissen in de vijver. We kijken naar de minder bekende alternatieven, in dit geval uit Taiwan, Spanje en Duitsland. Wat hebben deze merken te bieden?

In China doet men hard haar best om hoogwaardige fietsonderdelen te maken en dat lukt ten dele, zo zagen we in deel 1. Daar waar men in China volop inzet op lage(re) prijzen, proberen diverse merken in andere delen van de wereld zich te onderscheiden met een uniek aanbod. Denk aan een hydraulisch schakelende derailleur of een versnellingsnaaf met veertien verzetten. Dat wil overigens niet zeggen dat er buiten China geen prijsvechters actief zijn.

Microshift

Wie gaat shoppen in de onderste regionen van de markt komt vroeg of laat Microshift tegen. De Taiwanese fabrikant -die overigens ook in China produceert- heeft een breed aanbod aan groepen voor racefietsen en mountainbikes, met naar keuze 7 tot en met 11 speed.

Microshift-onderdelen zijn compatibel met Shimano, zolang het aantal versnellingen van de gebruikte onderdelen gelijk is. Dat zie je in de praktijk ook veel gebeuren, fietsen die afgemonteerd zijn met een mix van Microshift en (goedkope) Shimano-delen. Daarnaast zijn het ook populaire vervangingsonderdelen, bijvoorbeeld als na een val je shifters stuk zijn en je een voordelige manier zoekt om je fiets weer te repareren.

Opvallend is dat de gecombineerde remschakelhendels van de R8-, R9- en R10-weggroepen twee schakelhendels achter de remgrepen hebben, terwijl Microshift’s ‘duurste’ groep (Centos) de terugschakelhendel á la Campagnolo aan de zijkant heeft zitten. Je kan met een enkele beweging zowel meerdere versnellingen op- als afschakelen.

TRP/Tektro

Het Taiwanese Tektro en dochterbedrijf TRP (Tektro Racing Products) kennen we vooral van remmen, maar ze hebben ook twee schakelsets voor mountainbikes in de aanbieding: de TRP EVO TR12 voor XC, Trail en Enduro en de 7 speed DH7 voor Downhill. Om de MTB-groepen compleet te maken zijn er ook cranksets en cassettes.

FSA

Taiwan heeft een bloeiende fietsindustrie en ook FSA (Full Speed Ahead) heeft er zijn grootste kantoor en fabriek staan. Het merk is vooral bekend vanwege zijn cranksets, menig racefiets wordt fabriekswege met zo’n FSA crankstel geleverd. Daarnaast vallen ook het op tijdrijden en triathlon gefocuste Vision en het onder de sleutelaars bekende Park Tool onder FSA.

Sinds 2016 is FSA ook fabrikant van een heuse elektronische groepset: K-Force WE. Deze 2×11-groep voor racefietsen bedient met zijn vanafprijs van een kleine 3000 euro duidelijk een ander segment van de markt dan landgenoot Microshift. We voelden de groep al eens aan de tand en dat viel niet tegen. Tegelijkertijd hebben de bekende merken de afgelopen jaren niet stil gezeten en gaan de jaren tellen voor de 11 speed K-Force WE-groep. Geruchten over een opvolger zijn ons nog niet ter oren gekomen…

Rotor

Het Spaanse Rotor bestaat al sinds 1994 om te proberen wat Shimano met Biopace niet lukte: een ovaal kettingblad ontwikkelen dat wél werkt. Bij het grote publiek zijn ze vooral bekend door Sky-kopmannen Bradley Wiggins en Chris Froome, die met hun Rotor-kettingbladen jarenlang de Tour de France domineerden.

In 2019 presenteerde Rotor de opvolger van de UNO-groepset met de weinig originele naam 1×13. Het laat in ieder geval geen twijfel bestaan over het aantal kettingbladen en kransjes. Niet alleen was een 1x-groep in 2019 heel bijzonder voor een racefiets, ook de manier waarop er geschakeld wordt is opvallend: met hydrauliek.

Prijzen beginnen bij zo’n 2000 euro voor derailleur, remschakelgrepen, schijven en klauwen, maar je hebt ook een wielset met speciale body nodig voor de eveneens niet inbegrepen 13 speed-cassette (450 euro). Die body is overigens niet meer te vinden op de website van Rotor, wat niet bepaald vertrouwen geeft in de beschikbaarheid van onderdelen…

Rohloff

Tot nu toe hebben we vooral gekeken naar merken die (proberen) een voordelig alternatief bieden voor Shimano, SRAM of Campagnolo. Zo niet Rohloff. Dat Duitse merk opereert aan de bovenkant van het merk en is een waar begrip bij toerfietsers en wereldreizigers. Ze maken hoogstaande versnellingsnaven die door hun gesloten constructie bijna onderhoudsvrij zijn. Olie verwisselen elke 5000 km is alles wat nodig is.

Hoewel de focus op toerfietsen ligt, hebben sommige gravel- en MTB-rijders hun weg naar Rohloff ook gevonden. Niet zo vreemd, want met 14 versnellingen en een bereik van 526% doet zo’n versnellingsnaaf weinig onder voor een meer conventioneel versnellingsapparaat. Op het hogere gewicht na dan. En de prijs, want daarvoor kun je ook een leuke fiets kopen…