De oorspronkelijke Scott Foil werd in 2010 geïntroduceerd. Toen in Groot-Brittanië, op het circuit van Silverstone. Als je circuit zegt denk je al snel ‘snelheid’. De Foil was en is een aeroracer. In 2016 kreeg de Foil een update waar vooral de laag aangezette achtervork en de direct mount rem onder het bracket opviel. Nu is er een nieuwe Scott Foil Disc.
Disc
De naam verraadt het al: Disc. Schijfremmen dus. Optisch lijkt er niet heel veel veranderd te zijn: nog steeds een sloping bovenbuis, oversized onderbuis en een laag aangezette achtervork. Wat is er toegevoegd? Uiteraard is de fiets nu geschikt voor steekassen en daarnaast zijn de remklauwen flat mount. De voorvork is compleet nieuw en ‘one piece moulding’. De achterpatten zijn ook full carbon. Scott heeft de Foil Disc in de windtunnel en via computerprogramma’s ontwikkeld.
1 Watt
Gebleken is dat de toevoeging van schijfremmen weinig tot geen invloed heeft op de aerodynamica. Daarnaast heeft Scott de voorvork aan de onderzijde een soort ‘spoiler’ gegeven en raadt het aan om geen ‘snelspanners’ te gebruiken -dat levert zo maar 1 watt winst op. Het ‘steken’ van de wielen gaat makkelijk omdat er bij het ontwerp goed is gekeken naar de routing van de schijf als het wiel verwisseld wordt. Verder is de Foil Disc compatible met Di2 en mechanische groepen, passen er 30 mm banden onder en zijn er twee types derailleurpatten. Een ‘standaard’ model en een speciaal voor de ‘direct mount’ Dura-Ace en Ultegra achterderailleurs. In vergelijking met een Foil weegt een Foil Disc frame slechts 40 gram meer (frame en vork).
Ook met velgremmen
Scott voert in 2018 zeven modellen Foil. De Foil Premium Disc, Foil RC, Foil 10 Disc ( € 4699,-), Foil 10, Foil 20 Disc (€ 3599,-) en Foil 20 en 30. Dus er zullen ook Foil modellen met velgremmen zijn. De fiets op de foto is een Premium Disc met onder andere Dura-Ace Di2, Syncros Combo cockpit, Scott delen en Continental banden. 7,25 kilo, € 11.999 euro.