Het zal je misschien verbazen, maar de Specialized Allez is in deze test de goedkoopste van het stel. Maar het is dan ook de enige die nog voorzien is van velgremmen. Schijfremmen zijn ondertussen de standaard geworden op de meeste racefietsen.

Is dit dan per se een nadeel ten opzichte van de andere fietsen? Wat ons betreft zeker niet. Al bij de eerste meters voelt hij opvallend lichtvoetig aan. Rijd je alle testfietsen vlak na elkaar, dan heb je bij de Allez het gevoel dat je je vermogen het best kunt omzetten in snelheid, ondanks dat het frame zeker niet uitblinkt in zijn stijfheidswaardes. De toch wel redelijk extreme sloping geometrie zorgt voor een behoorlijke zadelpenlengte vanaf de zadelpenklem. Dit zorgt voor het nodige comfort, dat je eigenlijk wel graag ziet bij een fiets in deze prijsklasse en de categorie berijder.

Specialized Allez Sport

Zoals altijd bij Specialized ziet het frame er op detailniveau strak verzorgd uit, al moet de oranje lak je wel kunnen bekoren. Je bent in ieder geval een opvallende verschijning tussen de vele zwarte en grijze concurrenten. Vind je het toch te veel van het goede, de Specialized Allez is ook nog verkrijgbaar in de kleuren Satin Dove Grey en Satin Blue Metallic. Dan naar de versnellingsbak. De 9-speed Sora schakeldelen verzorgen het wisselen van verzet. In deze tijd van 11- en 12-speed klinkt dat als behoorlijk ouderwets. Maar door het compact crankstelen 11-32 cassette heb je weliswaar grote sprongen maar wel voldoende variatie.

De remmen van Axis en het crankstel van Praxis komen niet uit de vertrouwde Shimano-stal, maar toch oogt het allemaal heel goed en functioneert het ook prima. Wat betreft de duurzaamheid blijft dat altijd een beetje een open eind. Al met al krijgt Specialized het toch weer voor elkaar om zelfs bij een betaalbare racer gewoon een fiets neer te zetten die er heel strak uitziet en waar alles eigenlijk gewoon aan klopt.

Specialized Allez Sport

Specialized Allez Sport
Laag ingestoken achtervork.

Specialized Allez Sport
Praxis-crankstel.