Moderne tijden?
Bij Specialized stellen ze het als volgt: ‘the dynamics of racing changes’. Met andere woorden: in een etappe moet je tegenwoordig klimmen, afdalen, ‘op het kantje’ rijden en sprinten. Je hebt als wielrenner, naast de ‘skills’ ook een nog meer allround fiets dan je al had nodig. De nieuwe Tarmac is dat volgens Specialized. Licht is die: 733 gram weegt een S-Works Tarmac volgens Specialized. Per maat heeft Specialized verschillende carbon ‘lay ups’ gebruikt voor het frame en de voorvork. Daarnaast heeft de achterzijde een lage aanzet van de achtervork, is er een nieuwe ‘D Shape’ zadelpen ontwikkeld en is er een nieuwe voorvork geproduceerd. Met een lagere vorkkroon wat dan weer beter voor de aerodynamica is.Op de onderbuis is een opening voor de derailleurkabels. De Tarmac heeft voortaan ‘direct mount’ remmen en details als een nieuwe -stijvere- derailleurpat en een nieuw -lichter- bracket. Er kunnen banden tot 30 mm gestoken worden. De Tarmac komt eerst in een S-Works Ultralight versie (6,20 kilo met oa Dura-Ace en veel S-Works delen), later ook in ‘gewone’ uitvoeringen ( van maat 44 tot 61 cm). Er zullen ook Amira ‘womens’ uitvoeringen zijn en er staat een Disc versie op stapel. We kregen de kans om een paar ritten met de nieuwe Tarmac te maken. Het frame was op 7 mei van dit jaar geproduceerd -dat leerde de decal aan de onderkant van de bovenbuis.6,40 kilo
6,40 kilo woog de 56 S-Works. Inclusief Shimano Dura-Ace 9150, lange slag achterderailleur met een 11/30 cassette en onder andere Roval C50 wielen, S-Works 50/34 crankstel en 26 mm Turbo Cotton banden. Is er veel verschil tussen de ‘oude’ en de nieuwe? We schreven in 6 bij de test van de Tarmac Comp: ‘Het is een mooi pakket, geen schroefje verkeerd ook en dat levert een heerlijke allround racer op. En hij is licht. En stijf. En comfortabel. Sprintjes winnen a la Peter is geen probleem. Nou ja, aan de fiets zal het zeker niet liggen. () …licht genoeg en zeer betrouwbaar. En je wordt er vrolijk van’. Eigenlijk is er weinig veranderd. We hebben de nieuwe niet kunnen meten of het frame kunnen wegen. En deze Tarmac is een S-Works: toch een stukje verfijnder dan een ‘gewone’ Tarmac. Maar het goede gevoel wat we hadden met de Tarmac Comp kun je 1 op 1 overzetten. Alleen is deze net wat meer verfijnd: hij voelde net wat stabieler aan en de ver uitstekende zadelpen in combinatie met zowel de lage aanzet van de achtervork en de nieuwe zeer soepele ‘bolle’ 26 mm Cotton banden slokte veel ‘zooi’ op.Lees ook
16 juni 2017 - Racefiets