Zondagavond werd het langverwachte 60 minutes uitgezonden. De Amerikaanse tv-zender had de kijker lange tijd lekker gemaakt met nieuwe onthullingen over mechanisch dopinggebruik, maar daar kwam niets van terecht. Wel gaat het gerucht de ronde dat twaalf renners tijdens de Tour de France van 2015 gebruik maakten van een motortje in de fiets.

Team Sky verdacht

Dat meldt Jean-Pierre Verdy, de ex-directeur van het Franse antidopingagentschap. “Zo’n 3 á 4 jaar wordt daar al over gesproken. In 2015 was iedereen er over aan het klagen en begreep ik dat er twaalf renners met een motortje in hun fiets reden”, zei Verdy in de documentaire. In datzelfde jaar bleken de tijdritfietsen van Team Sky een stuk zwaarder te zijn dan de fietsen van andere ploegen. 800 gram om precies te zijn. Exact het gewicht van een ingebouwd motortje volgens uitvinder en ex-renner Istvan Varjas.

Varjas zegt dat hij in 1998 het motortje heeft uitgevonden en zijn product voor twee miljoen heeft verkocht. Volgens Le Monde zouden Lance Armstrong en zijn ploeg US Postal gelinkt zijn aan de diensten van Varjas, maar ex-renner Tyler Hamilton spreekt dat tegen. Hamilton mocht wel een US Postal-fiets uit 1999 testen met een motortje erin en merkte direct het verschil op. “Dit maakt het verschil tussen winst en verlies”, zei de Amerikaan. Het motortje zou in contact staan met de hartslag van de renner en zou als de hartslag te hoog is vaart minderen. Echt harde bewijzen tegen het gebruik van mechanische doping in het profpeloton zijn er niet gevonden. “Maar ik vermoed dat professionele wielrenners wel mijn motortje gebruiken.”