Je wil graag een racefiets, maar kan of wil geen nieuwe kopen. Bijvoorbeeld omdat je een gelimiteerd budget hebt of omdat je meer waar voor je geld wilt dan bij een nieuwe fiets. Hoe weet je nu of zo’n tweedehands racefiets een goede koop is? En waar moet je op letten?
Waar koop je het best een gebruikte racefiets?
Er zijn verschillende plekken om een tweedehands racefiets te vinden. Van fietswinkels met een assortiment gebruikte modellen tot Marktplaats en Facebook Marketplace. En wat te denken van die vriend die een nieuwe fiets koopt en jou zijn oude aanbiedt voor een ‘vriendenprijsje’?
Tip: Bij Marktplaats kun je zien hoe lang een adverteerder al lid is en hoeveel (positieve) gebruikerservaringen hij of zij heeft. Dat geeft alvast een goede eerste indruk van de verkoper. Is iemand net lid en is de aanbieding misschien wel te mooi om waar te zijn? Dan is dat waarschijnlijk ook het geval en gaat het wellicht om oplichting of een gestolen fiets.
Doorgaans zijn tweedehands fietsen die je van een particulier koopt iets goedkoper en is het aanbod groter. Bij een speciaalzaak mag je daarentegen verwachten dat de tweedehands racefietsen zijn nagekeken en heb je bepaalde wettelijke rechten als de fiets snel na aankoop kapot gaat. Dat noemen ze conformiteit. Op duurdere tweedehands racefietsen wordt vaak zelfs garantie gegeven.
De goede maat
Bovenaan je lijstje moet de juiste maatvoering staan. Een tweedehands racefiets kan in geweldige staat zijn en een vlijmscherpe prijs hebben, als de maat niet goed is ga je er weinig plezier aan beleven. Laat je niet wijsmaken dat de fiets een beetje klein is maar daardoor wel lekker snel stuurt. Of dat hij wat groot is, maar daardoor wel extra comfortabel is. Bij twijfel niet doen gaat absoluut op als het om de maat van je toekomstige racefiets gaat. Check ook zeker even ons artikel hoe je de juiste framemaat kiest.
Zorg dat je voor je begint met je zoektocht al een idee hebt welke maat racefiets je nodig hebt, zodat je daar specifiek naar kunt zoeken. Heb je online een mooie fiets gezien, maar twijfel je over de maat? Vaak kun je ook van iets oudere modellen nog wel de geometrie vinden. De website van Geometry Geeks heeft bijvoorbeeld een flinke database aan modellen. Zo kun je zien of jouw (binnenbeen)lengte past bij de stack en reach of de zadelhoogte van de fiets die je op het oog hebt.
Een gebruikte damesracefiets kopen?
Er zijn speciaal voor vrouwen ontwikkelde racefietsen, maar dat wil niet zeggen dat je als vrouw je zoektocht moet beperken tot tweedehands damesmodellen. De meningen over specifieke vrouwenracefietsen zijn behoorlijk verdeeld, al is iedereen het er wel over eens dat het vooral belangrijk is dat de maat klopt. Laat je dus niets wijs maken over ‘heren racefietsen’, maar kies de fiets die je past en die je mooi vind.
Is de prijs goed?
De lagere aanschafprijs is de belangrijkste reden om een gebruikte racefiets te kopen, dus willen we er ook zeker van zijn dat we een goede deal maken. Doe daarom wat vergelijkend warenonderzoek, bijvoorbeeld door te kijken of er nog fietsen van hetzelfde merk en type te koop staan en voor welke prijs. En hoe verhoudt de vraagprijs van een occasion zich tot een vergelijkbare nieuwe racefiets? Misschien blijkt dat het prijsverschil met een nieuw, al dan niet overjarig, model met garantie niet eens zo heel groot is.
Het kan aantrekkelijk lijken om een tweedehands topmodel met bijvoorbeeld een Dura Ace-afmontage te kopen voor de prijs van een nieuwe fiets met Shimano 105, maar realiseer je dan ook dat vervangende onderdelen flink duurder zijn. Zo is een Dura Ace-cassette zomaar vier keer zo duur als een 105-cassette. Het grote voordeel van de onderdelenfabrikanten: veel onderdelen zijn onderling uitwisselbaar. Je hoeft bijvoorbeeld niet perse een Dura-Ace 9-, 10-, of 11-speed cassette te kopen. Binnen de Tiagra en 105 groepen zijn ook cassettes ( en kettingen ) te vinden die prima passen. Daarnaast zal bij een gebruikte fiets eerder en wellicht ook meer onderhoud nodig zijn dan bij een nieuwe. Goed om hier met je maximale budget al even rekening mee te houden en niet gelijk je hele spaarpot op de racefiets zelf stuk te slaan.
Hoe staat de tweedehands racefiets erbij?
Of de prijs écht goed is, valt of staat natuurlijk met de conditie van de fiets en de onderdelen. Tijd dus voor een optische en technische check. Controleer allereerst het frame goed op beschadigingen en scheuren. Zeker een carbon-frame is moeilijk te repareren en alleen tegen hoge kosten. Vertrouw je een carbon frame niet helemaal, zoek dan naar een andere occasion. Of – als je de fiets echt heel graag wil – laat hem controleren door een onafhankelijke expert voor je tot aanschaf over gaat.
Check daarnaast de slijtage-onderdelen, zoals de ketting, tandwielen, remblokken en banden. Kunnen deze nog heel wat kilometers mee, of kijk je op korte termijn tegen flink wat kosten voor vervanging aan? Dat hoeft geen probleem te zijn, maar het moet wel in de vraagprijs terug te zien zijn. De lagers in het balhoofd kun je controleren door de voorrem in te drukken de fiets proberen naar voren te drukken. Je mag dan geen speling voelen. De crankarmen, pedalen en de wielen zijn ook voorzien van lagers, deze mogen geen zijdelingse speling hebben. Controleer ook of de wielen mooi recht lopen en ze geen hoogte- of zijdelingse slag hebben.
Een fiets met achterstallig onderhoud, zoals een roestige dan wel kurkdroge ketting of een kettingblad dat al lang vervangen had moeten zijn, zijn vaak tekenend voor de gehele staat van onderhoud en (verkeerde) prioriteiten van de eigenaar. Wees in dat geval extra oplettend en overweeg verder te zoeken naar een beter onderhouden exemplaar.
Nog niet gedesillusioneerd afgehaakt? Dan is het tijd voor een proefritje. Niet alleen kun je nu eindelijk ontdekken hoe hij stuurt en rijdt, het is ook het moment alle versnellingen te proberen en te checken of de fiets nog soepel schakelt. Is een proefritje om wat voor reden dan ook niet mogelijk, test dan in ieder geval even de versnellingen door het achterwiel op te tillen, de verkoper aan de trappers te laten draaien, terwijl je zelf met de shifters door alle versnellingen gaat.
Wat is een overjarige racefiets?
Om de paar jaar wordt een fiets volledig vernieuwd, maar veel fabrikanten voeren elk jaar kleine wijzigingen door, zoals nieuwe kleuren en andere onderdelen. Zo lijkt het toch alsof ze elk jaar nieuwe fietsen in de showroom hebben staan. We spreken ook wel over modeljaren. Soms zijn niet alle vooradige fietsen van een voorgaand jaar verkocht als de nieuwe fietsen arriveren. Die ‘oude’ modellen worden dan als zogenaamde overjarige racefiets tegen flinke kortingen verkocht.
Strikt genomen zijn het geen tweedehands racefietsen omdat ze nog niet eerder verkocht of gebruikt zijn. Een uitzondering zijn zogenaamde demomodellen. Dat zijn fietsen die de winkel gebruikt heeft voor proefritten, daar is dus (beperkt) op gefietst. Ook deze worden vaak tegen hoge kortingen aangeboden, terwijl het bijna nieuwe fietsen zijn, vaak met volledige garantie.
Racefiets gekocht. En nu?
Met het gigantische aanbod én deze tips moet het vast lukken om een mooie occasion op de kop te tikken. Maar wat als dat gelukt is? Ook dan helpen we je graag verder. Heb je bijvoorbeeld al een helm, fietsschoenen en fietskleding? En misschien wil je wel wat onderhoud aan je fiets zelf doen? Daarnaast hebben we ook een handig overzicht met mooie routes en toertochten. Veel fietsplezier!
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."