Bauke Mollema is vandaag de kopman van Oranje tijdens het WK. Onze landgenoot rijdt op een Giant Propel. We bekeken zijn fiets eerder dit jaar.

Mollema rijdt sinds mei in de Ronde van Noorwegen op de Giant Propel. ”Hij bevalt goed en ik ben erop blijven rijden. De fiets is erg aerodynamisch, dat merk je vooral als je bergaf rijdt”. Het was volgens Mollema wel even wennen. ”De TCR is een slooping, de Propel is dat niet. Ook de zadelpen staat recht en dat merk je in je rug”. Mollema ging na de Ronde van Noorwegen drie weken op hoogtestage. ”Een fiets test je niet uit in belangrijke wedstrijden. Een trainingskamp en de Ronde van Noorwegen was dus een prima periode om aan de Propel te wennen. Ik ben blij dat ik de overstap gemaakt heb. Je wint weliswaar geen plaatsen in het algemeen klassement met zo’n fiets, het maakt zeker wel enkele seconden verschil, zeker in de afdalingen waar je alleen zit”.

Mollema zegt makkelijk aan een nieuwe fiets te wennen. ”Als een fiets hetzelfde is afgesteld, heb ik er niet zo’n moeite mee. Maar er moet niet met mijn zadel gerommeld worden. Als het zadel één of twee millimeter hoger staat, dan merk ik het meteen”.  Mollema rijdt zonder rubbers om zijn rem- en schakelgrepen. ”Ik ben daar allergisch voor en heb ze er dus af laten halen”.

De fiets van Bauke is tegenwoordig ook in goedkopere varianten verkrijgbaar. Er is zowel een Propel Advanced 1 als een Propel Advanced 2 en 3 op de markt. Team Belkin rijdt op de duurste variant: de Propel Advanced SL.

De Propel Advanced 1 is afgemonteerd met Shimano Ultegra Di2 en Giant P-SLR aerowielen. De Propel Advanced 2 wordt met de mechanische Ultegra variant afgemonteerd en de Propel Advanced 3 krijgt een 105 Shimano groep en Giant P-A2 wielen. Ook is de zadelpen van de nieuwe Propel versies anders dan die van de Advanced SL.

In FIETS nummer 8 stond een test van de Giant Propel Advanced SL.