Ze zijn lekker bezig bij SRAM. De familie breidt zich steeds verder uit en de merken die ze hebben zijn ook nog eens behoorlijk innovatief bezig. Zo hoort Time, die net prachtige nieuwe XPRO pedalen introduceerde, bij SRAM, maar ook Zipp is onderdeel van de familie. En Zipp laat vandaag hun nieuwe Super-9 Disc wiel los op de wereld.
Zipp’s eerste product, in 1988, was ook een dicht wiel. Om die eerstgeborene eer aan te doen wilden ze van de vernieuwde Super-9 ook echt een superwiel maken. En dat lijkt gelukt. Ze hebben de nieuweling intensief getest in de windtunnel. Met 7 prototypes op acht populaire tijdrit- en triathlonfietsen. Daarnaast hebben ze hun wiel vergeleken met diverse premium disc wielen die al op de markt zijn. En dat alles hebben ze getest met en zonder renner op de fiets, 32 uur in de windtunnel kostte dat. Ze zijn dus zeker niet over één nacht ijs gegaan.
Super-9 Tubeless Disc-Brake Disc wiel
Smoother is faster, zeggen ze bij Zipp. De nieuwste Super-9 hoort bij de lichtste discwielen op de markt. Het wiel is breed gevormd, vanaf de naaf tot waar hij naar binnen loopt om de hookless velg te ontmoeten. Zipp’s Total System Efficiency (TSE) carbon laminaat maakt dit wiel uitermate geschikt voor bredere banden die je met minder bandendruk rijdt. Die TSE aanpak moet zorgen dat luchtweerstand, zwaartekracht, rolweerstand en trillingsverlies tot een minimum beperkt blijven. Met TSE in het achterhoofd werd dit wiel van velg tot aan de ceramische lagers opnieuw ontworpen.
Ben jij tijdrijder? Heb je onze tijdritkalender 2024 al gevonden? Klik hier voor alle tijdritten in Nederland.
Het oude idee is dat hoe harder je je banden oppompt, hoe sneller je gaat. Je voelde iedere hobbel terwijl je zo snel mogelijk over de weg heen stuiterde. Dankzij de combinatie van TSE en de Hookless techniek ga je sneller met minder bandendruk, aldus Zipp. Het Super-9 wiel is het snelst met 28mm banden, die je een stukje minder vol pompt dan je gewend bent. Hiermee ga je niet alleen sneller op het rechte stuk, je hebt ook meer bochtencontrole en grip. Tubeless maken is simpel, want velg is tubeless ready zonder dat er velgtape nodig is. Naast sneller is dit wiel ook stijver en sterker dan de voorganger.
Geïntegreerde TyreWiz 2.0 en een luikje
Optimale bandendruk is cruciaal om topsnelheden te behalen. Om de perfecte druk in je band te krijgen wordt de Super-9 geleverd met de TyreWiz 2.0 bandendruk sensor geïntegreerd en perfect gebalanceerd. Zo kun je altijd precies zien hoe hard je banden staan, in zowel PSI als Bar. Die sensor is te verbinden met je telefoon (via een app) en je fietscomputer, zodat je op je scherm ziet hoeveel bar er in je band zit. Hoeveel bar dat moet zijn? Dat ligt aan je gewicht en je band. We maakten er al eens een artikel over.
Oppompen is ook makkelijker gemaakt. Er is een ‘pomppoort’ ontwikkeld, waardoor stickers op je discwiel om je ventiel te verstoppen overbodig zijn geworden. Je krijgt er nu een kunststof deksel voor die je zo over het gat kunt schuiven. Vreemd genoeg steekt die ietsje uit, dat lijkt een vreemd contrast met de verder zo aerodynamisch gevormde disc met de herkenbare Zipp-dimples.
In de meegeleverde wieltas zit ook nog een reserve-exemplaar van dat luikje. De Super-9 draait op een ZR1 naaf met ceramische lagers en 66 aangrijppunten in het freewheel. Je koopt ‘m met XDR of SRAM/Shimano driver bodies. Een Campagnolo driver body is apart verkrijgbaar. Max. belastbaar gewicht (fiets, rijder, acc. is 114kg).
Specificaties en prijs
Wiel: Zipp Super-9 Disc Wheel
Prijs: €2750
Materiaal: Carbon
Velgconstructie: Hookless
Interne breedte: 23mm
Externe breedte: 30,4mm
Ideale bandbreedte: 28mm
Naaf: ZR1
Lagers: Ceramisch
Gewicht: 1050 gram
Max. belasting: 115 kilogram
Max. bandendruk: 5 bar
Komt met geïntegreerde TyreWiz 2.0 sensor
Inclusief: Pompkop adapter, Zipp wieltas en remschijf protector.
Meer info: sram.com/en/zipp