De 1400 en 1500 stonden jaren bekend als de betaalbare aluminium racers met Shimano 105 of Ultegra –respectievelijk € 1359,- en € 1539,-. De 1400 en 1500 hadden lichte, redelijk doorsnee aluminium frames. We schrijven ‘hadden’ omdat de 1400 en 1500 er niet meer zijn. De opvolgers zijn de 1.7 en 1.9. Hier staat de 1.9 centraal.

Tekst en foto’s: Menno Grootjans
 

Alpha Aluminium

Hoofdmateriaal van de 1.9 is aluminium. Trek noemt dit Alpha ‘Black’ aluminium, een iets andere uitvoering van de Alpha SL aluminium dan die van de 1400 en 1500. De buizen zijn ‘heat treated’, voorzien van verschillende wanddiktes en oversized uitgevoerd. En ze zijn ‘hydroformed’. Dit is een speciale techniek: vloeibaar materiaal wordt onder hoge druk in een mal geperst. Daardoor zijn andere buizenprofielen mogelijk. Hierdoor oogt de 1.9 een beetje als het broertje van de nieuwe Trek Madone. Zowel de 1.5, 1.7 als de 1.9 hebben hetzelfde frame. Er is ook een 1.2 die er op het eerste oog hetzelfde uitziet, maar een iets anders en zwaarder frame herbergt ( Alpha White aluminium ). 

 

Hydroformed

De staande buis meet 35 mm Ø , de liggende buis is naar het bracket als de balhoofdbuis toe duidelijk geovaliseerd. De Ø bedraagt maximaal 49 mm. De naar achteren aflopende bovenbuis is ook geovaliseerd; maximaal 48 mm Ø. Het frame is grijs/zwart gespoten. Bij de achterpatten valt op dat deze voorzien van oogjes voor de montage van spatborden of dragers -zie foto. We vinden ook een montage punt aan de achterkant van de staande buis. De 1.9 heeft een verwisselbare achterderailleurpat, een losse zadelpenklem en een losse klem voor de montage van de voorderailleur. Het gewicht: 1520 gram voor een 58 centimeter frame, 600 gram voor de voorvork. Frame en voorvork wegen dus samen net 2100 gram.

 

 

Bontrager & Shimano

Van voor tot achteren: de 1.9 is ‘behangen’ met Bontrager onderdelen. Oversized stuur en stuurpen, carbon zadelpen, Bontrager Race zadel, Bontrager Race Lite banden en Bontrager Race wielset. Helemaal nieuw zijn met name de wielset De onderdelen: bij de 1.9 is dit Shimano Ultegra 10-speed, naar keuze in een Compact of triple uitvoering, bij de 1.7 Shimano 105. De 1.7 kost € 1279,-, de 1.7 Triple € 1299,-, de 1.9 Compact € 1499, – en de 1.9 Triple € 1529,-.

 

Voorvork

De voorvork is een robuust ogende Bontrager Race, met carbon vorkpoten en aluminium balhoofdbuis. Grappig is dat aan de binnenzijde van de linkerpoot een opening is voor de opnemer van de eigen Trek fietscomputer -zie foto. Die wordt er niet bijgeleverd, maar kun je wel kopen.
In vergelijking met de Alpha SL frames te maken: de torsiestijfheid is iets hoger 106,7 Nm/º ( de ‘oude’ 1400 scoort circa 96 Nm/º). De bracketstijfheid is met 45,5 Nm/º prima. De 1400 en 1500 hebben een Bontrager carbon voorvork die een stukje minder stijf is in vergelijking met de 1.9: 58 tegenover 92,6 bij de 1.9.

 

 

Super stabiel

De 1.9 in de maat 58 heeft een bovenbuis lengte van 57 centimeter, een wielbasis van 99,2 centimeter, zitbuishoek van 73,1 º in combinatie met een balhoofdhoek van 73,5º, vorksprong van 41 en een naloop van 56 mm. Wij noemen dit een ‘allround’ geometrie. De complete fiets weegt 8,7 kilo zonder pedalen. Het frame is keurig afgewerkt, het is stijf en redelijk licht, de geometrie is helemaal OK waardoor je nooit voor vervelende verrassingen komt te staan. En de 1.9 oogt verassend modern in vergelijking met de 1500. Ook bij de onderdelen geen opmerkingen. Shimano Ultegra 10-speed is normaal in deze prijsklasse, de gekozen Bontrager delen zijn helemaal in orde.

 

 

 

Min(der)

Eerst: de 1.9 in een maat 58 heeft standaard 175 mm cranks, en de goedkoop aandoende stuurpen van 11 centimeter en een stuur met een breedte van 44 cm. Prima, voor als je dit past, maar wil je iets anders dan moet je gaan onderhandelen. Ook het Compact crankstel vraagt gewenning: met name het ‘34’ kettingblad gebruik je waarschijnlijk nooit in vlak Nederland. De € 250,- verschil tussen de 1.9 en de 1.7 zit hem in de betere onderdelen als Ultegra, wielset en zadel. Zowel de 1.7 als de 1.9 is er in 50, 52, 54, 56, 58, 60 en 62 cm. Tot slot: de 1.2 er ook in een speciale W(omen)S(pecific)D(esign)-uitvoering. Info: www.trekbikes.com

Bekijk hier een video van de webtest: