Honger. Na een fijn seizoen op de weg hebben we honger naar de veldtoertochten. Lekker rammen op bospaadjes en heidevelden. Dat is wat we willen. En daar testten we de Sensa Livigno, de ideale fiets voor de winterse ritten.

Tekst en foto’s Rodrick de Munnik

Belastingvrij

Livigno is een plaatsje in de Italiaanse Alpen. Je kunt er belastingvrij shoppen, dus Italianen halen er hun sterke drank en sigaretten. In de winter skiet men er en ’s zomers is er wel eens de Giro die voorbij komt of een Transalp. Maar het terrein in de buurt van Livigno is niet de natuurlijke habitat van de Sensa Livigno. Wat dat betreft had de Livigno beter ‘Hondsrug’ of ‘Groesbeek’ kunnen heten. De Sensa Livigno is namelijk de ideale ramfiets voor de veldtoertochten.

De details

Laten we eerst de afmontage op detailniveau bekijken voordat we onze stelling bewijzen. Dan bedoelen we zaken als stuurpen, zadelpen, zadel en stuur. Ritchey tekent voor de voorbouw en zadelpen met de iets duurdere aluminium WCS-versie. In wit, dus super modieus. Het zadel komt van Selle Italia en is prima. Wielen zijn van Quasar. Niet de lichtste in zijn soort, maar perfect om boomwortels te absorberen. Samen met de Rocket Rons van Schwalbe, echte doorrijders op droge paden.

Schakelen

Shimano levert in onze testversie de XT-groep voor het aandrijven van de fiets. Alles is van de XT-groep, de achterderailleur is zelfs van een niveautje hoger met XTR. Over de werking hoeven we niets meer te zeggen, die is subliem. Wat dat betreft zijn we de laatste jaren wel een stuk erop vooruit gegaan, als je eens terugdenkt. Een korte druk op de knop is tegenwoordig al voldoende om op of af te schakelen. Zelfs onder druk. Onze afmontage is niet standaard. De Livigno 2010 wordt volledig XT of XTR afgeleverd, de achterderailleur is een optionele upgrade.

Remmen

Ook optioneel zijn de hydraulische velgremmen. De HS33, de hydraulische velgremmen van Magura, zijn voor de veldtoertochten onovertroffen. Natuurlijk remt een schijfrem beter dan een velgrem, maar die remkracht is in de oer-Hollandse winter niet eens nodig. Kilometerslange, steile downhills zijn er hier niet. En in de modder is een setje remblokken voor schijfremmen in een vloek en een zucht verdwenen. Weg vijftien euro.

Vering

De Rockshox Recon waarmee ons testmodel is afgemonteerd is niet de beste op de markt, maar wel een van de betere als je de prijs/kwaliteitverhouding in ogenschouw neemt. De functionaliteit is ruim voldoende voor onze omstandigheden en de lockout geeft je door de stijve vork een grotere snelheidsbeleving. Of je ook echt harder gaat is maar de vraag.

Topfiets!

Met dik 12 kilo is de Livigno geen lichte fiets. Maar daar merk je in de praktijk niet eens zo veel van. Je zwiept hem eenvoudig de bocht door en na de bocht kun je snel weer op snelheid komen. Je rijdt hem eigenlijk een beetje als een cyclocrosser, zeker met de lockout aan. Een Sensa Livigno 2010 met XTR heeft een adviesprijs van 1869 euro, maar is voor 300 euro goedkoper al te koop. Met XT, meer dan voldoende in ons land, kost de fiets net iets meer dan duizend euro. Voor de prijs heb je een topfiets. Niks meer aan doen, tenzij je speciale wensen hebt. dan kun je met allerlei opties je fiets aan je wensen aanpassen.

Sensa via: Intersens Bikes & Parts B.V. (NL)0546-571194 www.sensabikes.com