Een heel oud muurtje achter een hele moderne racer: de Cube HPC Litening met Di2.

Tekst en foto’s Menno Grootjans

Zzoemmmm…

Piep, piep. Het is niet alleen de Dura-Ace Di2 die de aantrekkingskracht van de ‘Cube Litening Super HPC Race/e DA DI2’ uitmaakt. De basis is ook helemaal in orde. Het frame is een ‘HPC Monocoque Advanced Twin Mold Technology for DI2’. In redelijk Nederlands: een volledig carbon frame met doorgetrokken staande buis. Met een Ritchey ‘stubby’. Deze Cube is er in de maten 50, 53, 56, 58, 60 en 62 cm, dus voordat je de zaag erin zet: even goed opmeten!
 

Kabels en…

Even wat extra cijfers en maten: 6, 92 kilo, balhoofdbuis van 14.2 cm ( 56cm), oversized lagers (1 1/8 inch boven en 1 ½ inch onder), Xentis Squad 4.2 wielset voor banden, Dura-Ace 7900 Di2 groep, Dura Ace FC-7900 Hollowtech II 53×39 crankstel,  Press-fit BB lagers, Shimano Dura Ace CS-7900 12-25 cassette, Easton EC90 SL CNT voorvork, Syntace stuur en stuurpen, Schwalbe Ultremo R Kevlar 23 mm banden en een Fi’zi:k Arione CX Carbon zadel. De Cube hebben we (nog) niet gemeten. We hebben er wel volle bak mee gereden. Want eerlijk gezegd: rustig fietsen zou zonde zijn!

..nog meer kabels…

Het is geen fiets voor beginners. Je moet wel iets in je mars hebben, als je deze Cube ‘waard’ wil zijn… En dan hebben we het niet over de euro’s, wel over het karakter van de HPC. Dik en licht, stevig en racy, vol aangaan en gewoon de bocht induiken: het zal toch wel duidelijk zijn, deze Cube is een echte racer. Wie (heel veel) comfort zoekt zal die best vinden, maar je moet dan wel door het geluid van de half piepende remblokken, het resonerende carbon en de doorgetrokken staande buis heen ‘voelen’. Uiteraard, het Arione zadel en de Ultremo’s bieden je al racer voldoende houvast.

Dik en stevig!

Kabels? Ja, alleen een achterremkabel door de bovenbuis en verder de weggewerkte stroomdraden door het frame. De accu hangt heel knap onder de linker achtervork. Mooi niet zichtbaar en toch heel bereikbaar! Opladen kan gewoon thuis, aan de lader. Bij het stuur een apart ‘kastje’ waar groen en rood aangeven of er nog stroom genoeg is. En ja, het schakelen gaat heel gesmeerd. Echt Shimano Di2. Probleem: ben je er aan gewend dan kun je bijna niet meer terug. Wel even € 6499,- neerleggen. En dan heb je een hele mooi, hele moderne, hele opvallende racefiers met de anno 2010 meest vooruitstrevende onderdelengroep. Punt. Ga je daar niet voor dan zijn er voldoende andere Cube racers die je eventueel kunnen bekoren! www.cube.eu