‘We proberen van elke Tarmac een fiets te maken die per bestede euro een zo laag mogelijk gewicht en zo hoog mogelijke prestaties biedt’. Zo stelt Specialized het zelf. Om maar met de deur in huis te vallen: volgens ons is dit gelukt bij de SL 3. Het frame is een Fact IS 10R SL HM carbon model. De voorste driehoek is uit een stuk, evenals de achtertrein, inclusief het bracket. Uiteraard lekker oversized en geovaliseerde buizen, taps toelopende balhoofdbuis, twee maten lagers. Slanke staande achtervork, iets ‘bol’ lopende bovenbuis, full carbon voorvork. De voorderailleur zit op een geschroefde nok. De derailleur -en achterremkabels lopen gewoon langs de framebuizen. Ouderwets? Tja, zal wel. Maar dit garandeert nog steeds de best mogelijke schakelwerking!
Het SL 3 frame in een maat 56 is licht: 1050 gram, de voorvork slechts 400 gram. De belangrijkste meetwaarde is die van de torsie: 105 N/m. Prima waarde! Ook de geometrie is helemaal allround. Zithoek 73.5°, balhoofdhoek 73° , sprong 43, naloop 56 mm en een wielbasis van 988mm. De lengte van de staande en de bovenbuis staat keurig op een decal vermeld.
Shimano Ultegra 6700 10-speed, compact crankstel, en heel veel Specialized onderdelen… Stuur, stuurpen, zadelpen, zadel, banden en speciaal voor Specialized geproduceerde Fulcrum Racing 4 wielsetje. Compleet 7,40 kilo voor een 56cm. In de praktijk rijdt de fiets behoorlijk comfortabel. Het Specialized zadel, de 27,2 zadelpen werken duidelijk mee om de schokken van de niet altijd even gladde fietspaden op te vangen. Het Romin zadel met in het midden een gleuf beviel ons direct, deze geeft een goede ondersteuning. De stijheid van het stuur met de stuurnok is goed in orde. Doordat het stuur iets plat gevormd is aan de bovenkant ligt deze prettig in je handen. Onder in de beugel heeft het stuur een lichte knik voor een prettige greep. Versnellen met de fiets voelt goed aan, door het vrij stijve frame voelt elke trap raak.
Een setje snellere wielen (lichter en wat strakker) zal de fiets zeker goed doen! Gebruik je de fiets alleen in Nederland dan is een 39-53 vertanding prettiger in plaats van het gemonteerde compact exemplaar. Je kunt eventueel ook alleen de tandwielen verwisselen, zo kun je in de bergen ook nog goed uit de voeten met het kleinere gemonteerde verzet!Adviesprijs € 3299, losse frameset €1899, Zie voor meer informatie www.specialized.com