Niet het terrein waar je met een gravelbike wilt zijn, maar oh: wat knalde die Backroad er probleemloos doorheen. Was het mijn jaarlijkse goede dag? Of heeft Rose iets bijzonders gemaakt en is deze gravelbike wel cross-proof? Genoeg nieuwsgierigheid om hem een winter lang te ontvoeren.Lang verhaal kort. Verder dan de wekelijkse training is de fiets niet geweest. Er is geen enkele koers georganiseerd. Neemt niet weg dat de Rose in de tussentijd braaf zijn kilometers voor de kiezen kreeg.
Eerst even terug naar het begin. De Backroad is een full carbon gravelbike die alle opties open houdt. Je kiest hem in pimpelpaars of olijfgroen. SRAM of Shimano? Het kan allebei. Ook heb je de keus uit 1×11/12 of een versie met voorderailleur en in tussentijd is er ook een versie met ‘classified’ achterwiel. Hierbij zitten de versnellingen deels in de achternaaf verstopt.Wij testen een versie met Shimano 1×11 GRX Di2 schakelgroep en 700c wielset. Gedurende de test wisselen we de 42mm banden voor een setje crosswielen, maar ook proberen we de kleinere 650B wielmaat. Mijn testfiets in maat 58 weegt 8,7 kilo. Iets zwaarder dan opgegeven en voor een carbon fiets niet bepaald een lichtgewicht. Grote gewichtswinst is te boeken in de wielen. Daarover later meer.Zoals gezegd is het frame volledig van carbon. Buizen zijn geprofileerd of zelfs volledige kokers. Alle kabels lopen binnendoor en vinden zijn weg naar binnen via de afdekkap van het balhoofd. Dit maakt onderhoud iets eenvoudiger en het frame vooral meer stealth.De liggende achtervork loopt flink laag door. Hierdoor ontstaat er ruimte voor grote kettingwielen aan de voorzijde. Dit in combinatie met brede banden. Voor gravel geldt tenslotte: hoe breder, hoe beter. Of in ieder geval comfortabeler.De zitbuis heeft een open achterkant. Afgedekt met rubber cover. Dit zorgt ervoor dat de carbon zadelpen behoorlijk op en neer kan bewegen. Een systeem wat voelbaar werkt. Je flext lekker op en neer wanneer je een passage vol kuilen of gaten voor je kiezen krijg. De zadelpen laten zakken of wat hoger zetten? Dat kan met een inbusboutje in de schuine achtervork.
Stijf en snel
Het frame is ruim voldoende stijf. Een echt rappe fiets. Een model met aanstootgevend gedrag. Je wilt graag een tandje harder. Met 40×11 als maximum komen we behoorlijk vooruit als er wind mee voorspeld is. Wat de fiets zo prettig maakt is de aangepaste geometrie. Zoals gezegd hadden we wilde plannen met de Backroads. 40 minuten modderen, week in week uit. Waarom kan dat met deze Rose wel goed en met andere gravelfietsen niet? Om het maar meteen te melden. De Backroad is geen volbloed crosser. Daardoor is de wielbasis te lang en belangrijker: het bracket ligt te laag. Schrik niet wanneer je bij korte bochten even de grond raakt. Die geometrie, daarvoor moeten we vooral de voorkant van de fiets bekijken. De reach is aan de lange kant vergelijkbaar met andere gravelbikes. De vorkhoek een fractie luier en het balhoofd behoorlijk laag. Een beetje de moderne geometrie make-over zoals we dat bij het mountainbiken zien. Dit zorgt ervoor dat de fiets zeer prettig de bocht door te sleuren is. Singletracks lust hij wel!Ons model met Di2, extra schakelknoppen boven op het stuur en natuurlijk schijfremmen is erg onderhoudsarm. Na maanden gebruik en niet veel meer onderhoud dan de tuinslang en een drupje olie heeft de fiets nauwelijks iets geleden. Kabels kunnen niet meer schuren en remmen werken eigenlijk altijd. De investering voor een luxere (elektronische) groep loont wat dat betreft.De gemonteerde onderdelen zijn goed, mooi, maar niet erg bijzonder. Het korte Selle Italia-zadel zit comfortabel en heeft een flinke gleuf. De afwerking daarentegen is niet bijster goed. De Ritchey WCS cockpit is al jaren een vaste waarden bij Rose fietsen. Altijd goed, nooit problemen. Perfect als je graag gebakken zit.Met het dunne rubber is de fiets vliegensvlug. Ook op de weg, met 32 millimeter slicks rijden we zonder problemen onze kilometers. De brede 650B banden laten de fiets het minst lekker door de bocht gaan. Een probleem wat we herkennen van onze bandentest afgelopen jaar. De te brede banden maakt de fiets zoekende. WTB 47 millimeter banden lossen dit probleem op en rollen licht en snel.