Wanneer ik de Specialized ­testfiets uit de auto haal op de parkeerplaats nabij de plaatselijke MTB­-route, worden er veel jaloerse blikken geworpen. Heritage satin purple noemt het Californische merk de kinky paarse kleur. In Nederland zouden we het ‘botsautopaars’ noemen. Het is eens wat anders en oogt in ieder geval erg gaaf. De Rockhopper ziet erg luxe uit, vinden mijn medefietsers, en hij is er volgens hen op het eerste gezicht amper te onderscheiden van de Chisel of Epic. Best een compliment voor een bike van nog geen 900 euro.

Dure looks

Het frame is superclean, heeft strak vormgegeven buizen en zit vol slimme details, zoals bijna onzichtbare boutjes voor een drager aan de binnenzijde van de achtervork, en zelfs een interne kabelgeleiding voor een dropperpost. Niet alleen de looks, ook de geometrie en zithouding lijken sterk op die van de duurdere Specialized ­fietsen en dat merk je. Voorspelbaar stuurgedrag in de bochten, een sportieve zithouding en een lekker breed stuur maken de fiets wendbaar en geven een vertrouwd gevoel. Zoals we dat gewend zijn van een Specialized.

1 Een te eenvoudige derailleur.

2 Slimme details.

3 Kinky kleurtjes!

Ratjetoe-afmontage

Helaas is niet alles hosanna. De afmontage is beduidend minder dan bij alle andere fietsen uit de test. Hij heeft zelfs nog een ouderwetse 3×9 afmontage met Shimano Acera­onderdelen, waar andere merken al SLX monteren. Deze Rockhopper verdient beter. Het zoeken naar de juiste versnelling met 44/32/22 voorbladen en 11­-34 Suntour­ cassette houdt eigenlijk nooit op, en werkt niet lekker in combinatie met de grote wielen. De Deore­ achterderailleur heeft te weinig veerspanning om de ketting op zijn plaats te houden in een afdaling, en klappert er lustig op los.

De Suntour­vork is gelijk aan die van de Merida, en dus aan de zware kant en beperkt af te stellen. Dit alles merk je duidelijk tijdens het fietsen. Je bent vooral veel aan het zoeken en aan het klikken, waar de focus eigenlijk op het parcours zou moeten liggen. Wel positief zijn we over de Specialized Ground Control­banden, die enorm veel grip leveren en zeer allround bruikbaar zijn. De rolweerstand is in het Nederlandse zand wel vrij hoog. Kies je voor deze fiets, scoor dan nadat je de aandrijving hebt versleten een 1×11 NX­groep, en geef de Rockhopper de upgrade die hij verdient.

A Mogelijkheid montage interne dropperpost
B Henge-zadel is stevig en geschikt voor lange ritten
C Handige lockout knop