Dure looks
Het frame is superclean, heeft strak vormgegeven buizen en zit vol slimme details, zoals bijna onzichtbare boutjes voor een drager aan de binnenzijde van de achtervork, en zelfs een interne kabelgeleiding voor een dropperpost. Niet alleen de looks, ook de geometrie en zithouding lijken sterk op die van de duurdere Specialized fietsen en dat merk je. Voorspelbaar stuurgedrag in de bochten, een sportieve zithouding en een lekker breed stuur maken de fiets wendbaar en geven een vertrouwd gevoel. Zoals we dat gewend zijn van een Specialized. Helaas is niet alles hosanna. De afmontage is beduidend minder dan bij alle andere fietsen uit de test. Hij heeft zelfs nog een ouderwetse 3×9 afmontage met Shimano Aceraonderdelen, waar andere merken al SLX monteren. Deze Rockhopper verdient beter. Het zoeken naar de juiste versnelling met 44/32/22 voorbladen en 11-34 Suntour cassette houdt eigenlijk nooit op, en werkt niet lekker in combinatie met de grote wielen. De Deore achterderailleur heeft te weinig veerspanning om de ketting op zijn plaats te houden in een afdaling, en klappert er lustig op los.De Suntourvork is gelijk aan die van de Merida, en dus aan de zware kant en beperkt af te stellen. Dit alles merk je duidelijk tijdens het fietsen. Je bent vooral veel aan het zoeken en aan het klikken, waar de focus eigenlijk op het parcours zou moeten liggen. Wel positief zijn we over de Specialized Ground Controlbanden, die enorm veel grip leveren en zeer allround bruikbaar zijn. De rolweerstand is in het Nederlandse zand wel vrij hoog. Kies je voor deze fiets, scoor dan nadat je de aandrijving hebt versleten een 1×11 NXgroep, en geef de Rockhopper de upgrade die hij verdient.A Mogelijkheid montage interne dropperpostB Henge-zadel is stevig en geschikt voor lange ritten
C Handige lockout knop