Na de overgang van 11- naar 12-speed bij Super Record en Record is het de beurt aan de Campagnolo Chorus groepset. Oké, niet echt opvallend. Wat dan wel opvallend is, is dat er binnen de Chorus-groep drie crankstelopties zijn: 50/34, 52/36 en 48/32. En op Chorus-niveau komt er (net zoals bij Record en Super Record) een 11-29 en een 11-32 cassette en een 11-34 cassette. Kijk. Met de 48/32 kettingbladen op het crankstel en de nieuwe 11-34 cassette wordt de Chorus 12-speed Disc-groep een mooie optie om een gravelfiets op te bouwen, al gebruiken de Italianen de term ‘B-road’…
De voorderailleur kreeg dunnere platen om het risico op een langs de kooi schurende ketting bij slechte kettinglijnen te verkleinen. De achterderailleur heeft een body van technopolymeer dat met carbon is versterkt, de derailleurkooi is van aluminium gemaakt. Belangrijk is toch vooral: hoe schakelt het? En die remmen? En ja, de afschakelhendel zit aan de binnenzijde van de Ergopower, maar omdat deze nu iets is doorgetrokken in vergelijking met eerdere versies klik je nooit mis.
Hele volksstammen zeuren over de knop aan de binnenzijde. Nou, wij niet. En het op- en afschakelen gaat lekker snel en zonder haperingen. Schakel je onder last dan hoor je, naast een gebruikelijk incidenteel ‘tandenknarsen’ niks vreemds. Doordat de disc hendel iets verder doorloopt dan een standaard 12-speed hendel heb je met je handen extra veel grip als je boven op je hendels zit. De remmen zijn prima, goed te doseren en als je doorknijpt sta je meteen stil. Zeker in de + stand, waar je een kortere slag hebt. De stand met – remt ook prima, maar dan moet je iets verder inknijpen.
Meters maken
Bij alle drie de 12-speed cassettes heb je van 11 tot 19 elke krans, dus daar worden de stappen tussen de verschillende versnellingen tot een minimum beperkt gehouden. Pas na de 19 treden er verschillen op. Nee, er zit nergens een 18 tussen. Op onze testfiets zat 48/32 in combinatie met 11-34. 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 22, 25, 29 en 34. Wat levert 48×11 op? 9,15 meter per omwenteling. Te vergelijken met 50×12. Met 32×34 kom je nog geen 2 meter verder. De winst zit hem vooral ‘boven’ in; dat wil zeggen: met een 32 voor en 28 en 32 achter trap je bijna hetzelfde als 34 in combinatie met 30 en 34. Met andere woorden: als je 1 op 1 bij 34×34 niet genoeg hebt kun je denken aan deze 32×34. Ben je niet zo van de kleine verzetten en blijf je vooral in de Lage Landen. dan is de 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21 ,23, 26, 29 een goede optie. En wellicht toch een 50/34…
De Rosa Merak
In 2000 haalde Romāns Vainšteins het voor Spruch en Freire op een Merak in het Franse Plouay. Wereldkampioen. Andere tijden… De Merak is terug voor 2020. Een modern aero frame met eigen zadelpen, nieuwe cockpit, nieuw logo ook en alleen maar verkrijgbaar in een uitvoering met schijfremmen. In vergelijking met de SK Pina is de Merak net wat rustiger vormgegeven. Fijn: er passen banden tot zo’n 30 millimeter in.
Hard is de Merak zeker niet, eerder comfortabel. Slecht asfalt, kasseienstrookjes, gravelpaden: geen probleem. 7,70 kilo weegt de fiets compleet met onder andere Shamal Ultra-wielen en Vittoria-banden. En snelheid? Je kunt gewoon hard knallen met de Merak, zeker als je even uit het zadel gaat. Een zeer smaakvolle Italiaan!