Het internet heeft de wereld geopend. Niet langer zijn consumenten aangewezen op lokale winkelier om de hoek voor hun spullen. Ze kunnen ze zelf halen, direct bij de bron. Dat geldt niet alleen voor boeken, elektronica of cd’s, maar ook voor fietsartikelen. Frames, wielen, zadels en nog veel meer kun je tegenwoordig direct in China kopen. Voor een aantrekkelijke prijs. Maar schiet je daar wat mee op? Een speurtocht in diverse afleveringen. Deel 3: de bestellingen: de FM010 ISP.Om half tien gaat de telefoon. De postkamer. Er is een doos uit China binnengekomen, of we 63 euro willen komen dokken. Prima. In de doos zit de FM010 in maat 54, een frame besteld bij Dengfu. Bij Dengfu hebben we twee frames besteld, de populaire FM010-ISP en de FM028-ISP. De laatste omdat dat zowat het enige frame is dat te bestellen is door lange mensen. De meeste frames zijn te klein. De eerste inspectie stemt tot tevredenheid: het frame ziet er netjes en onbeschadigd uit. Alles wat besteld is, zit in de doos. Alles wat niet besteld is, niet. Helaas, want ik verkeerde in de veronderstelling dat het balhoofd daartoe behoord. Immers, de bestelling was inclusief ’topcap’. Die er in ieder geval ook niet bijzit. Dan maar een setje uit de werkplaats monteren.Meten
Eerst een paar optische kenmerken van de FM 010 ISP. Het is een frame met een geintegreerde zadelpen, de bracketpot is super-oversized, de staande achtervork is smal en plat, maar met de platte kant naar voren. De kabel van de achterrem loopt netjes door de bovenbuis en die van de voorderailleur door de bracketpot. Verder loopt alles buitenlangs. Het balhoofd is wat tegenwoordig standaard is 1/1/8 inch boven en 1 1/2 inch onder. We hebben hem matzwart laten spuiten en de lak ziet er netjes uit. Optisch is er niets mis met het frame.Dan leggen we het frame op de meetbank voor de torsiestijfheid. De FM010 scoort 86 N/m2. Dat is wat we comfortabel zouden noemen. Niet stijf en net niet slap. Prima voor lange toertochten, maar voor rondjes rond de kerk zou je een wat harder frame willen. Het frame weegt net boven de kilo, de vork net boven 400 gram. Netjes! Alleen de zadelpenkop die erbij zit doet een fikse duit in het zakje met 300 gram. Dat kan lichter, veel lichter. Voor de opbouw kiezen we een oude Shimano Dura-Ace 7800 groep, met een triple crankstel van FSA. De cockpit is een 3T-stuur/stuurpen, het zadel een Selle Italia SLR. Daartoe hebben we gekozen omdat een zadel met een carbon brug niet past in de zadelpen. Probleem
Het monteren gaat zoals het hoort, tot we komen bij het bekabelen en afstellen van de achterderailleur, op de een of andere manier de laatste handeling in deze volgorde. Daar komen we in de problemen. De kabelstopper, die op de liggende achtervork is gepopnageld, is niet goed. Er zit geen randje in om de kabel te stoppen, waardoor de buitenkabel er doorheen getrokken wordt. Met een beetje McGyver-techniek valt er wat te verbeteren, maar mooi wordt het niet. De contactpersoon Tony bij Dengfu zegt per mail toe het met zijn ingenieurs op te nemen, maar op dat antwoord is het lang wachten. Sterker, daar wachten we nog steeds op.
Rijden
Eenmaal gemonteerd blijkt dat de fiets prima voldoet. We rijden er twee weken naar volle tevredenheid mee door de Alpen, zonder ons onveilig te voelen. Het rijdt allemaal gewoon, niet slecht, maar ook niet bijzonder goed. Wel vreemd voelt het aan de linker voet. De schoen komt op de een of andere manier telkens tegen de crank, hetgeen bij andere fietsen nooit zo was. Vooral bij krachtig fietsen op het vlakke heb ik er last van, bergop valt het mee. Dan zit je wat meer achter het bracket. Zou het frame niet helemaal recht zijn? We gaan het nog nameten. Nu moest ik met de linkervoet een geforceerde positie aannemen. Conclusie
De FM010 is zeker waar naar zijn geld. Het frame kostte immers maar 420 dollar, exclusief spuiten en verzenden. Totaal ben je 450 euro kwijt aan de fiets zoals hij is. Daar kun je geen buil aan vallen. Toch is het niet de ultieme droomfiets. Denk aan het akkefietje met de kabelstopper en de linkervoet. Dat is gewoon slecht, zeker als er niet op gereageerd wordt. Op dit moment meten we het frame na om te kijken of het recht is. Daarna gaan we definitief met Dengfu in conclaaf om te komen tot een oplossing. Voorlopige conclusie is dat we niet heel enthousiast zijn over het frame en helemaal niet over Dengfu en hun afhandeling van de klacht. We hebben nog een frame bij een andere leverancier, Hongfu, besteld, die veel beter omgaat met de klant. Maar daar hebben we de bestelling nog niet van binnen, dus is er nog niks te klagen geweest. Wie weet.