Demper in de vorkbuis
Die spacertoren dus. Natuurlijk is dat geen stapel met ringen om de stuurpen wat hoger te kunnen monteren. Daar zit het veersysteem dat de voorkant van comfort moet voorzien. Dat was al in de oude Roubaix, maar nieuw is dat de Future Shock, zoals het veersysteem heet, nu hydraulisch is. Prachtig ingenieurswerk om zo’n klein stukje hydrauliek in een vorkbuis te kunnen krijgen. Je kunt de demping instellen met een draaiknop op je stuurpen.Om niet alleen een verende voorkant te krijgen maar ook een achterkant die gelijkmatig meewerkt de trillingen te beperken, is ook aan de zadelpen gewerkt. Het geheel ziet er clean uit: nauwelijks te zien waar de zadelpen wordt vastgeschroefd. Mooi! Over die pen gesproken: dat is een comfortversie van de Tarmac, niet meer de best wel lelijke zigzagpen van de vorige Roubaix. Over de hele lijn van de Roubaix wordt er een S-Works pen afgemonteerd.Comfortabel én aerodynamisch
Zoals gezegd kruipen de fietsen van Specialized steeds dichter bij elkaar. Dat komt omdat de Amerikanen werken met een database waarin alle specificaties van buisvormen zijn opgeslagen. Voor de Roubaix is gezocht naar een framevorm waarin comfort prioriteit heeft boven gewicht en aerodynamica. Maar prioriteit wil niet zeggen dat de andere essentiële kwaliteiten van de fiets worden verwaarloosd. Naar zeggen van Specialized is deze Roubaix bijvoorbeeld aerodynamischer dan de Tarmac.De Roubaix komt in 11 verschillende maten. Aan een specifieke dames- of herengeometrie doen ze niet meer. Ze hebben het nu over de eerste officiële genderneutrale fiets, of Beyond Gender, in Specialized taal. Die 11 maten omvatten twee verschillende geometrien, zodat de Roubaix komt in een performance en een Team-geometrie. Bij de laatste is de balhoofdbuis kleiner en de bovenbuis langer. De versie die de profs in Roubaix gebruiken, dus.Praktijk
De fiets rijdt als een trein. Zelfs het Bos van Wallers wordt behoorlijk weggefilterd. Maar vooral tussen de stroken, op het asfalt, valt op hoe veelzijdig de nieuwe Roubaix is. Je hoeft er natuurlijk niet kasseien mee te rijden. Het slechte asfalt van bijvoorbeeld de Belgische Ardennen wordt ook een stuk aangenamer als niet alle klappen worden doorgegeven. De nieuwe Roubaix is vanaf 11 april 2019 beschikbaar. Ik reed met de SRAM Red Etap AXS versie, maar de fiets is er in nog veel meer configuraties. Onderaan dit artikel een heleboel beeld van de verschillende versies.Lees ook
Nieuw: SRAM Red Etap AXS
6 februari 2019 - Nieuws
Prijzen en uitvoeringen
S-Works Roubaix – Sram Red Etap AXS | EUR 11.199,-S-Works Roubaix – Shimano Dura-ace Di2 | EUR 10.999,-
S-Works Roubaix – Frameset | EUR 3.999,-
S-Works Roubaix – Team Frameset | EUR 3.999,-
Roubaix Pro – Sram Force Etap AXS | EUR 6.999,-
Roubaix Expert – Shimano Ultegra Di2 | EUR 5.999,-
Roubaix Comp – Shimano Ultegra Di2 | EUR 4.799,-
Roubaix Comp – Shimano Ultegra | EUR 3.799,-
Roubaix Sport – Shimano 105 | EUR 2.799,-
Roubaix Base – Shimano Tiagra | EUR 2.299,-Limited Sagan Collection Bikes
ROUBAIX SW DI2 | EUR 11.199,-
Roubaix SW Frameset | EUR 4.199,-
Roubaix Comp | EUR 3.999,-