Doorgetest: Hunt Enduro Wide wielset
Rob Meeuwessen
30 december 2020
Onopvallend, sterk en betaalbaar. Een korte opsomming van wat de Enduro wielen van Hunt zouden moeten presteren. We kregen ze een jaar lang ter beschikking en sleurden ze heel Europa door. Nu maken we de balans op. Eens zien of Hunt woord houdt.De Enduro Wide wielen zijn bedoeld om mee te rouwdouwen. Serieus labeur. Op het eerste gezicht zien alle beschikbare setjes op de website van het Engelse Hunt er hetzelfde uit: mat zwart, wit gelaserde logo’s en simpele techniek. Daar kan weinig mis mee gaan. Afgelopen winter mocht ik een winter lang de blubber in met de carbon tubewielen. Deze bleken boven verwachting goed. De review lees je hier.Met €469 zit deze wielset in een heel andere categorie dan de tubewielset in mijn crossfiets. De wielen zijn beschikbaar in 27,5 & 29 inch versie. Ook kun je kiezen uit alle drie de beschikbare body’s. Ook Shimano Microspline. Binnenkort is de set zelfs beschikbaar in het langzaam oprukkende Superboost. Een nog bredere standaard als het gaat om de achternaaf.Ik test de 29 inch wielset in boost-variant met SRAM XD body. Compleet kom je dan op 2050 gram uit. Dat is niet mals. Voor lichtere wielen moet je even verder kijken, deze set moet vooral heel blijven. Om dit te testen reden we direct met de wielen in de zinderende hitte van Griekenland. Van een lockdown of corona had toen nog geen mens gehoord. Later rolden we met de aluminium hoepels in Tsjechië, België, Italië, Frankrijk en Duitsland. O, en voor de sfeer een rondje door mijn eigen straat. Wat weten we na een jaar gebruik?
De wielset wordt standaard geleverd met tubeless velgstip. Geen simpel stukje tape, maar een stevige strip die ook na een jaar fietsen er nog goed uitziet. Alles blijft op zijn plaats zitten zoals bedoeld. Ventielen zijn inbegrepen.
De achternaaf vraagt één conussleutel om te demonteren. De body grijpt aan met zes palletjes. Een aantal stevige veertjes drukken deze steevast terug op hun plaats. De zes palletjes maken een heerlijk jankend geluid wanneer de vrijloop draait over de krans met 60 kleine tandjes. Zoemmmmm!Ook hier grote stevige lagers, makkelijk vervangbare doppen en een simpele constructie. Mooi!
Want hoe gek het misschien ook klinkt, tot op dit moment heb ik met de mountainbike enkel aluminium velgen stukgemaakt. DT, Stans, Roval… ik kan een heel lijstje samen stellen. Alle carbon modellen waar ik mee heb gereden zijn tot op heden heel gebleven.De wielen zijn met dik twee kilo nogal zwaarlijvig uitgevallen. Hierdoor is klimmen niet bepaald een pretje. Zeker wanneer we de banden monteren van vergelijkbaar bombproof niveau. De Michelin banden als voorbeeld wegen dik 1500 gram per stuk! De benen schieten dan ook al in de kramp als ik een bult zie. Nee, geef mij maar een skilift of twee wandelschoenen. Bergaf, daar gaat het hier om. Meest in het oog springend is vooral de stijfheid, danwel comfort. De wielen zijn behoorlijk stijf, staan hun mannetje in bochtenwerk en krijgen met mijn obsessie voor Scandi flicks behoorlijk wat te verduren. Aan de andere kant is het comfort zeer ver te zoeken. De oversized velgen en dikke spaken maken het tot een keiharde set. Dit merken we wanneer we de wielen wisselen voor een carbon setje en later een ander aluminium alternatief. De wielen filteren werkelijk niet uit. En dat voel je.Slechts één keer moeten we met de velgen de werkplaats in. Een (blijkbaar) gemist obstakel heeft de velg voorzien van een prachtige deuk. Niets van gemerkt! Ook is de band nog perfect gesealed. Tijdens een bandenwissel komt dit naar voren. Met tang en geduld wordt de boel weer ‘uitgedeukt’ en met het deelcertificaat carrosseriebouwer op zak kunnen we weer op pad.Zo’n brede velg is trouwens erg prettig. De band wordt er wellicht wat ‘te’ vierkant, maar houdt hierdoor wel zeer goed zijn vorm. Je hebt geen last van ‘burpen’. Ook niet als je band te slap staat of je echt heel lomp bent. Zeer fijn.
Rob Meeuwessen
30 december 2020
Gerelateerd nieuws
Review | Cube Litening Air C:68X SLX, is deze lichtgewicht geschikt voor de Marmotte?
9 augustus 2024 - Nieuws
Rob Meeuwessen
Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.
Meer artikelen van Rob Meeuwessen