Favero was al bekend van hun Assioma pedalen die je getrapte vermogen op de racefiets meten. Dit jaar kwamen ze ook met de Pro MX-2, een setje off-road pedalen. Daarmee weet je ook precies wat je wegtrapt op je mountain- of gravelbike. Afgelopen maanden trapten we er aardig wat kilometers mee weg.
De specs
De Pro MX-2 pedalen gebruiken dezelfde prima app van Favero. Daarmee activeer je ze na aanschaf, kun je een kalibratie uitvoeren, firmware updates doen en zien hoe het ervoor staat met de interne batterijen. Ze hebben volgens Favero een afwijking van maximaal 1%, werken op Bleutooth en ANT+ en wegen zo’n 380 gram per paar. Daarmee zijn het de lichtste powermeters voor off-road op de markt. Je kunt kiezen voor enkelzijdig of dubbelzijdig meten. In het eerste geval zit er alleen elektronica in het linkerpedaal. Ze werken met de meegeleverde schoenplaatjes, maar je kunt ook standaard Shimano SPD plaatjes gebruiken.
De prijzen zijn als volgt:
Enkelzijdig, €448,96
Dubbelzijdig, €749,01
Upgrade naar dubbelzijdig, €429,90
In de eerder genoemde app kun je ook nog inzoomen op je cycling dynamics. Je ziet waar in het draaimoment je begint met kracht zetten en waar dat stopt, Pedal Smoothness en Torque effectiveness, je links/rechts balans, cadans, etc. Favero legt het allemaal uitgebreid uit op hun website, mocht je hier meer over willen weten. Leuk om in het begin naar te kijken, maar in de praktijk doe je er daarna weinig meer mee.
Goed beschermd
In het verleden hebben we wel vaker offroad powerpedalen getest. Die vaak niet zo lang meegingen. Vooral de hele dure en zware van Garmin sneuvelden nogal eens. Dat is ook de reden dat het zo lang heeft geduurd tot Favero zelf met een off-road versie van hun pedaal kwam. Ze wilden zeker zijn dat de boel heel bleef en nauwkeurig zou meten. Om dat te bereiken hebben ze een slimme keuze gemaakt. Alle elektronica, inclusief de batterij, zit namelijk verstopt in de as. Daardoor kan er geen vocht bij en is de kans op dropouts door schokken verdwenen. Het nadeel is dat de accu niet te vervangen is. Als die aan het eind van zijn levensduur is, zul je de hele as moeten vervangen. Gelukkig zijn ze heel vaak op te laden én zijn deze pedalen best zuinig met energie.
In de doos zit ook een tooltje waarmee je ze af en toe van wat nieuw vet kunt voorzien. Daarvoor moet je de as er even uithalen, vet in de body doen en vervolgens de as er weer in. Niet heel ingewikkeld.
Je ziet bijna niet dat dit pedalen met elektronica zijn. De wegpedalen hebben een ‘pod’ tussen de crank en de body waar de onderdelen en de batterij in zit. Hier zit alles in de as, je ziet dus alleen aan een rood knipperend ledje aan het begin van de as dat er intern iets gebeurt. Best mooi!
In de praktijk
Ik was er al aan gewend bij de wegpedalen, maar het blijft toch een genot om te merken hoe snel en goed de app van Favero steeds weer werkt. Activeren en updaten gaat razendsnel. Koppelen met fietscomputers hetzelfde. Sensor zoeken, direct vinden en verbinden. No worries. Zo zou het natuurlijk altijd moeten zijn, maar in de praktijk zijn er toch best nog wat merken die hun zaakjes minder goed op orde hebben.
Ik heb de veerspanning van de pedalen wat teruggeschroefd zodat ik makkelijker in- en uitklik. Dat werkt hetzelfde als bij ‘gewone’ spd pedalen. Ze zijn maar een heel klein beetje hoger dan mijn oude pedalen, ongeveer 2 millimeter. Ik heb mijn zadelhoogte er niet op aangepast en er niets van gemerkt. Ook de q-factor is prima in orde, vergelijkbaar met een setje Shimano spd-pedalen.
Ik heb ze op een gravelracer een paar keer vergeleken met een SRAM Powermeter op de crank. De waardes kwamen netjes overeen, dus dat ze betrouwbaar meten geloof ik wel. Belangrijker is dat ze in ieder geval iedere rit dezelfde waardes laten zien, dan zou het niet eens uitmaken als ze 10% zouden afwijken.
Opladen gaat met bijna dezelfde magnetische contacten als die je bij de wegpedalen krijgt, ze zijn helaas niet uitwisselbaar. Er zit een lange draad eraan, zodat je makkelijk een stopcontact kunt bereiken. Het zijn 2 kabels die via 1 usb-blok gaan, je hebt dus maar 1 stopcontact nodig om beide pedalen tegelijk op te laden. Op een volle lading kun je zo’n 60 uur fietsen je vermogen meten, volgens Favero. Ik haal dat geloof ik niet helemaal, zal het nog eens bijhouden.
Dubbel of enkel?
Je kunt je afvragen waarom je tweezijdig zou willen meten. Als je niet een enorm verschil tussen links en rechts hebt, kun je het prima af met het verdubbelen van wat je op links trapt. Dat doet je fietscomputer automatisch, dus jij merkt er niets van. En dan steek je die 300 euro verschil lekker in je zak, kun je een paar snellere bandjes, wat latex en een abonnement op een trainingsapp van aanschaffen!
Meer info? De website van Favero!