Edwin Haan
9 juli 2018
Stages, de maker van vermogensmeters voor op de cranks, heeft twee nieuwe fietscomputers. De Dash L50 en de Dash M50. Met beide apparaten kun je, naast het bekijken van de waardes van je vermogensmeter, ook navigeren.Het zijn beide fietscomputers met een kleurenscherm. EverBrite noemt Stages de techniek die in hun nieuwe schermen zit. Ze claimen dat ze daarmee beter afleesbaar zijn dan de units van Garmin en Wahoo. Het backlight blijft altijd aan, maar gebruikt volgens Stages nauwelijks stroom. De gadgets ondersteunen GPX, TCX en FIT files en werken samen met Bluetooth en ANT+ apparaten.
De L50 is de grote broer in de Stages familie. Hij weegt 100 gram is 85x58mm (2,7″), heeft een 400×240 resolutie, 16 GB intern geheugen en een accuduur van zo’n 18 uur. Zijn kleine zusje is de M50. Deze is 73x53mm (2,2″), 65 gram, 320×240 resolutie, ook 16 GB aan boord en door een iets kleinere accu gaat ie 15 uur mee op een volle accu. Beide fietscomputers komen met een stevige aluminium mount. Beide apparaten kun je zowel in landscape als in portrait gebruiken, net als op de oude Dash al kon.
Navigeren gaat met behulp van OSM (Open Street Maps) die worden meegeleverd op het apparaat. De L50 gaat 299 euro kosten, de M50 239 euro.Stages benadrukt dat de hoofdtaak van de apparaten het samenwerken met de vermogensmeters blijft in combinatie met trainingsprogramma’s. Ze noemen dat zelf het Stages Power Training Ecosystem, dat testten we in het verleden al eens. Uiteraard zijn de Dash-en ook te gebruiken met vermogensmeters van andere merken dan Stages.
Edwin Haan
9 juli 2018
Gerelateerd nieuws
Review | Cube Litening Air C:68X SLX, is deze lichtgewicht geschikt voor de Marmotte?
9 augustus 2024 - Nieuws
Edwin Haan
Hoofdredacteur bij Fiets. Rijdt op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.
Meer artikelen van Edwin Haan