Bij Wahoo had je de keuze uit de prijzige Kickr direct drive of de veel goedkopere Kickr Snap wheel-on trainer. Met de komst van de Kickr Core kun je daar nu tussenin gaan zitten. Een direct drive smarttrainer die de concurrentie aangaat met de Elite Direto en de Tacx Flux2.

Simpel gezegd is de Core gewoon een kopie van de dure Kickr. Er is bezuinigd op de poten, hij wordt zonder cassette geleverd en er zit geen cadanssensor bij. De adviesverkoopprijs is 779,99 euro en hij is slecht leverbaar op het moment. Zo, weet je gelijk alles wat er te weten valt. Of wil je weten hoe die het in de praktijk doet? Dan moet je even verder lezen.

Specs

Eerst maar even alle specificaties op een rij:
De Core kan maximaal 1800Watt verteren, hellingen tot 16% simuleren, is tot op 2% nauwkeurig, weegt 18 kilo, het vliegwiel weegt 5,4 kilo en zowel steekassen als snelspanners worden ondersteund. De adapters daarvoor worden meegeleverd. De trainer werkt met ANT+ en Bluetooth en dus samen met alle bestaande trainingssoftware. Hij is ook aan te sturen via Wahoo’s eigen Elemnt fietscomputer en de Edge modellen van Garmin.


Bluetooth & ANT+

De distributeur leverde een al in elkaar gezette Core af. Als je hem in de winkel koopt moet je de twee poten er zelf nog even onder schroeven. Niet veel werk. Ook moet je er een cassette opzetten, standaard zit er een body op geschikt voor Shimano/SRAM. Daarvoor heb je uiteraard wat gereedschap nodig, een kettingzweep en een cassetteafnemer. Pro heeft daar bijvoorbeeld een prima setje voor. De cassette wordt zoals gezegd niet meegeleverd. Dat kost je dus nog eens wat euro’s, als je niet steeds de cassette met je achterwiel wilt wisselen tenminste. Ook in de doos, vind je de adapter. Wahoo heeft een mooi systeem voor bevestiging, met een bewegelijke contrastekker in de achterkant van het apparaat. Mocht je ooit achter de kabel blijven hangen, dan schiet deze gewoon los zonder schade. Slim gemaakt.


Handige stekkerverbinding

Je kunt de Kickr Core kalibreren via de Wahoo app, of via andere trainersoftware. Dat gaat makkelijk, even op snelheid brengen en de benen stilhouden. Als je de trainer niet verplaatst of aan grote temperatuurwisselingen blootstelt hoef je dit niet iedere training te herhalen.

Nadeel van de poten is dat ze niet helemaal inklapbaar zijn. Mocht je weinig ruimte hebben, dan is dit niet handig. De Elite Direto die ik ook testte is niet alleen stabieler, maar ook kleiner weg te bergen. Je kunt ze wel een soort van half inklappen, maar dat helpt niet veel. Ook naar een handvat zoek je tevergeefs. Het maakt de 18 kilo wat lastiger te verplaatsen. Als je een ongelijke bodem hebt, moet je ook zelf een oplossing verzinnen, want de poten zijn niet in hoogte verstelbaar.


Ingeklapt niet heel veel kleiner

Heerlijk stil

De Wahoo Kickr Core is de stilste trainer die ik tot nu toe heb getest. Eigenlijk hoor ik hem helemaal niet. Het geluid van ketting, tandwielen en ventilator overstemmen hem. Heerlijk stil dus, een groot pluspunt. Hij is stiller dan de oudere Wahoo’s. Dat schijnt te komen door de riem die gebruikt wordt voor de aandrijving. Hoe dan ook, erg fijn!


Deze riem maakt de Kickr Core zo stil

Poten gemonteerd, cassette er op, stekker in het stopcontact? Dan kun je aan de bak. De lampjes van de ANT+ en Bluetooth verbinding gaan aan. Je kunt er ook aan zien of er verbinding is of niet.

Fietsen maar

Ik gebruikte de Kickr Core met Zwift, Rouvy, Sufferfest, die allemaal probleemloos verbinding wisten te leggen met het apparaat. Wat ik echt jammer vind is dat er geen cadanssensor is ingebouwd. De meeste concurrenten hebben dat in deze prijsklasse wel. Bij de duurdere Kickr krijg je een losse sensor meegeleverd. Bij de Core moet je die dus apart kopen…kost je wederom een paar tientjes.

De trainer reageert rap op wisselingen. Je kunt hem in ERG-mode gebruiken, dan wordt de weerstand automatisch aangepast. Bijvoorbeeld als je in Zwift een berg tegenkomt, dan voel je vrijwel direct de weerstand toenemen. Ook kun je er op deze manier trainingen mee uitvoeren waarbij je vooraf ingestelde wattageblokken voor je kiezen krijgt. Wat je hierbij ook kunt doen is de trainer op een vast Wattage zetten. Dan maakt het niet uit in welke versnelling je rijdt of met welke cadans, de weerstand blijft altijd gelijk. Of je gebruikt hem in simulatie modus, dan geef je aan welk stijgingspercentage je wilt nabootsen. Dat kan, zoals gezegd, tot 16%. Meer dan genoeg voor zelfs de sterkste renners. In deze modus verander je, net als buiten, de weerstand door te schakelen.

De weerstandmeter doet zijn werkt prima. Vergeleken met een set Powertap pedalen kwamen de waardes prima overeen. Of hij tot op 2% nauwkeurig is? Dat kan ik niet meten, maar in de praktijk voldoet de Core ook op dit gebied meer dan goed.

Aparte indoor cassette/ketting?

Toen ik de eerste keer ging fietsen schrok ik met rot van de herrie. Ik gebruikte mijn standaard indoorfiets, die eigenlijk al twee jaar niet meer buiten komt. De cassette wissel ik steeds van de ene naar de andere indoortrainer. Deze Core kreeg ik geleverd met cassette. Het bleek dat mijn ketting volkomen versleten was. Dat merk je qua herrie nauwelijks, zolang je steeds dezelfde cassette gebruikt. Met een oude ketting op een nieuwe cassette gaat dat natuurlijk fout. Snel een nieuwe ketting gemonteerd en weg was het geluid.
Dat geeft wel te denken. Wat is wijsheid? Gebruik jij je buitenfiets ook binnen? Dan is het misschien handig om een extra ketting te kopen die je gebruikt op je indoortrainer. Want anders moet je eigenlijk steeds je cassette van je achterwiel naar je trainer verplaatsen en andersom…best onhandig. Voor het minste gedoe koop je dus zowel een ketting als een cassette die je alleen binnen gebruikt, kunnen die mooi op elkaar inslijten. En check geregeld je kettingslijtage, ook binnen slijt dat sneller dan je denkt!

In de Wahoo Utility app kun je nog wat instellingen wijzingen. Bijvoorbeeld ERG Power Smooting uitzetten. Dan gaan de krachtwisselingen wat abrupter. Ik heb deze instelling gewoon aan laten staan. Ook kun je er firmware updaten en de spindown (kalibratie) starten.

Net als buiten?

Nee, natuurlijk niet. Hoewel de fabrikanten je graag willen laten geloven dat hun trainers het buitenfietsgevoel benaderen, is dat in werkelijkheid nooit het geval. Wat helpt is het gevoel van massatraagheid, inertie. De moeite die het kost om massa op gang te brengen, of af te remmen. Een zwaar vliegwiel helpt daarbij. Die van de Core weegt 5,4 kilo. Het vliegwiel in de duurdere Kickr is zwaarder, maar toch krijg ik daar niet een groter ‘buitengevoel’ van. Het fietst prima, maar je staat stil, je fiets kan niet bewegen, staand fietsen is een ramp, er is geen wind door je haren en er valt geen bocht te maken, dus het heeft gewoon weinig met buitenfietsen te maken. Dat is overigens helemaal niet erg, zolang je dat ook niet wilt of beweert.

Conclusie

De Wahoo Kickr Core is een prima apparaat voor een redelijke prijs. Hij is een stuk goedkoper dan zijn grote broer en doet bijna hetzelfde. Ik mis wel de cadanssensor, maar als je die (en een cassette) er bij koopt ben je nog steeds een stuk goedkoper uit dan met de ‘grote’ Kickr. Hij is heerlijk stil, behoorlijk robuust en doet wat ie moet doen. Zou ik hem kopen? Hmmm, ik ben ook erg gecharmeerd van de Elite Direto. Die wel een cadanssensor heeft, beter op te bergen is en wat luxer aandoet. Maar die is iets minder stil, echter ook weer een stuk goedkoper omdat deze constant in de aanbieding is. De Core is ook te vergelijken met de Tacx Flux 2, die hetzelfde kost, meer vermogen aankan én een cadanssensor heeft. Die moet ik nog reviewen. Voor de prijzen waarvoor deze Direct Drive trainers te koop zijn, zou ik in ieder geval nooit meer voor een wheel-on trainer kiezen. De paar honderd euro die je extra betaald voor een direct drive trainer zijn wat mij betreft goed besteedt.