Al in 2017 testte ik een versie van de Dash fietscomputer van Stages, toen nog in combinatie met hun vermogensmeter. Het is vijf jaar later en ze hebben niet stilgezeten bij Stages. Ondertussen is de fietscomputer een paar keer vernieuwd en nu zijn we aangekomen bij de Dash M200. Dit is de kleine versie, er is ook nog een grotere L200.

Er is nogal wat veranderd tussen 2017 en 2022. Zo kun je met de Dash nu ook navigeren, is het 2,2″ scherm (320x240px) geupgrade met kleuren en wordt er tegenwoordig lief samengespeeld met allerlei derde partijen zoals Strava, TrainingsPeaks, Today’s Plan, Komoot, Ride with GPS en natuurlijk Stages eigen cloud-omgeving Stages Link. Met de bijbehorende smartphone app kun je verbinding maken met de fietscomputer en allerlei instellingen wijzigen. Kortom, een compleet pakket, met zo’n beetje alle opties die de concurrentie ook biedt.

Topscherm

Speciale kudos geef ik voor het scherm. Dat is perfect afleesbaar, in alle omstandigheden. Ook de 4 knoppen bovenop de Dash zijn erg prettig in het gebruik. Naast deze vier knoppen zit er ook nog een knop aan de zijkant waarmee je het apparaatje aan- en uitzet en een rit start en stopt. Opstarten gaat niet heel rap, ik meette 38 seconde voordat je op pad kunt. ANT+ en Bluetooth worden uiteraard ondersteund, dus verbinden met allerhande sensoren gaat probleemloos. Als je een e-bike hebt kun je daar ook mee koppelen zodat je accu-gegevens etc. kunt zien. Ook geschikte verlichting is aan en uit te zetten via de Dash.

Alles is goed te vinden en simpel in te stellen, wat dat betreft zit de software goed in elkaar. Tijdens het testen kreeg ik ook nog een firmware update te verwerken, die probleemloos geïnstalleerd werd via de wifi-verbinding die dus ook aanwezig is. Fijn dat dit kan, want zo krijg je na de aanschaf een steeds wat beter apparaat. Door de knoppen bovenop is het scherm in verhouding tot het apparaat natuurlijk wel wat kleiner. Maar in de praktijk is de M groot zat om alle data te zien waar ik behoefte aan heb. Met een formaat van 81mmx51mm en 75 gram

Automatische schermen

Een mooie optie is dat de Dash zelf schermen kan aanmaken adhv de aanwezige sensoren. Dat levert prima resultaten op, maar als je toch liever zelf bepaalt welk dataveld waar moet staan dan is dat allemaal prima in te stellen. Tijdens het fietsen kun je met de omhoog en omlaag knop door de diverse schermen scrollen. Een bijzondere optie is dat je het scherm zowel in portret als in landschapsmodus kunt gebruiken. Kwestie van even aanpassen in de instellingen en de meegeleverde mount een kwartslag draaien.

Ook ‘horizontaal’ te gebruiken

Tussen de opties vind je ook instellingen om automatisch een seintje te laten geven als je moet eten of drinken. Je kunt de kleurtjes van je zones aanpassen, auto-lap aan- en uitzetten, enz. Ik liet de Dash zelf bepalen hoe helder het scherm moest staan, daarvoor is een lichtsensor ingebouwd. Beviel me prima.

Navigeren

De Dash M200 is ook geschikt om mee te navigeren. Nadat je het apparaatje uit de doos hebt gehaald moet je eerst de juiste kaarten installeren. Dat gaat niet heel rap, maar hoef je natuurlijk maar 1x te doen. Met 16gb aan geheugen kun je er heel wat kaarten op kwijt. Vervolgens wordt het enigszins verwarrend.

Cursussen? Trajecten? Foutje, bedankt! Het gaat gewoon om Routes.

Routes worden door Stages op mijn telefoon Cursussen genoemd en op de fietscomputer Trajecten. Uiteindelijk kom je er wel uit, want de user interface zit vrij intuïtief in elkaar. Via een usb-kabeltje kun je een gpx bestand in de map ‘Add files’ zetten, waarna je jouw route op de Dash terugvindt onder de Trajecten. Waarschijnlijk een kwestie van vertaalfoutjes (cursussen zal zijn afgeleid van courses), dat zullen ze vast nog wel oplossen.

Trainen

Net als bij de routes kun je als een een training wilt toevoegen ook gewoon je trainingsfile (.fit) toevoegen aan de add-files folder. Of je koppelt je Trainingspeaks over Today’s Plan account aan de computer om zo een training op de Dash te krijgen. Uiteraard kun je jouw hartslagzones en vermogenszones instellen op de Dash, zodat je zo’n training in de juiste zones kunt afwerken. De accu zou 17 uur mee moeten gaan, ik heb hem nog niet helemaal leeggetest maar meestal gaan de fietscomputers net iets minder lang mee dan de fabrikant opgeeft. In ieder geval ruim genoeg voor lange dagtochten.

De Dash M200 moet je vergelijken met de Wahoo Roam, Garmin Edge 530 of Bryton S530. Hij kost €279,00. Voor dat geld krijg je een mooie fietscomputer met helder scherm, veel toeters en bellen en hier en daar nog een schoonheidsfoutje.

Meer info: stagescycling.eu/gps-computers

Naast fietscomputers en vermogensmeters maakt Stages ook diverse sensoren en een indoortrainer.