Tekst: Menno Grootjans / Foto’s: Remco Veurink
SRAM introduceerde begin 2014 CX1 en een jaar later 1X. Op zijn Amerikaans uit te spreken als ‘one by’. Een kettingblad voor, elf tandjes achter. Gebaseerd op de mountainbike onderdelen. Het CX1-tandblad is verkrijgbaar in 38, 40, 42, 44 of 46 tanden, en is speciaal getand. Dat wil zeggen dat de tanden een vierkanter profiel kregen en ook groter zijn dan bij normale tandbladen, allemaal om vastere aanligging van de ketting te waarborgen. X-Sync-technologie noemt Sram dit. Ook de achterderailleur werd opnieuw ontwikkeld. De derailleurwieltjes hebben hetzelfde X-Sync profiel als het voorblad. Maar ook beweegt het apparaat niet meer in een schuine lijn van buiten naar binnen (als het ware parallel aan de cassette), maar in een rechte lijn (evenwijdig aan de as van het wiel zeg maar). Het constante trillen/klapperen van de derailleur tijdens het fietsen op ruw terrein kan daardoor niet meer leiden tot de neiging van de derailleur om te schakelen. X-Horizon ‘recht parallellogram’ heet dat bij Sram.Verder zit er een one-way-clutch- lager in de derailleur die maakt dat de kooi maar in één richting kan bewegen. Het systeem als geheel is erop ontworpen om de ketting zo strak mogelijk en zo stabiel mogelijk te houden. Sinds 2016 brengen de Amerikanen twee 1X onderdelengroepen: Force 1 en Rival 1. Beide onderdelengroepen bestaan uit een crankstel met slechts een blad – van 38 tot 54 bij Force en van 38 tot 50 bij Rival-, Double Tap shifters, achterderailleur, cassette (van 11-36 tot 10-42) en ketting. De Force 1X achterderailleur is er in drie versies: kort van 11-26 tot 11-28, Medium 11-26 tot 11-36 en lang van 11-32 tot 10-42. De Rival 1X alleen in medium en lang. SRAM heeft binnen de groepen uitvoeringen met Hydro R schijfremmen en standaard velgremmen. Voor het gebruik van een 10 kransje heeft SRAM een speciale body ontwikkeld. De CX1 is dus voor de cross, de 1X voor op de weg –en voor de gravel grinders.Rose Xeon RS
Dit is de tweede keer dat de Xeon RS in een test verschijnt. De eerste keer was in FIETS 9 van 2014. Toen de zwart geanodiseerde RS-3000. 7,20 kilo licht met Shimano Ultegra, Ritcxhey en Mavic. En nu deze: een zwart/rood gespoten RS, ‘custom’ afgemonteerd. Daar komen we zo op. De RS lijkt carbon, maar is toch echt aluminium. 6066. Weggewerkte lasnaden, licht oversized en geovaliseerde buizen, slanke staande achtervork, intern lopende kabels en een bracket met geïntegreerde lagers. Vooraan een full carbon voorvork met twee maten lagers. Woog de zwarte RS 57 centimeter krap 1020 gram, door de lekker stevige lak weegt dit frame nu 1200 gram. Nog netjes trouwens! Uiteraard scoort de Rose prima op de meetbank; we zijn niet anders gewend trouwens.We monteerden de RS af met een Force 1X. De derailleurkabel leidden we kruislangs aan de linkerkant van de onderbuis naar het bracket-daar komt die even naar buiten om dan weer de achtervork in te gaan. Het crankstel kreeg een 50 tands X-Sync exemplaar, achter een ‘medium’ derailleur, goed genoeg om tot 36 tanden te kunnen pakken. Maar die heb je niet nodig als je vooral in platte omstandigheden ‘koerst’. De ‘ ‘ staan voor het inzetgebied van zowel de Xeon RS als de Force 1X in deze uitvoering (daar horen dan ook de 55 mm hoge Supra wielen en het San Marco Concor zadel bij vinden wij). Nu, als je kijkt naar de uren die je als recreant werkelijk ‘koerst’ is dat vrij weinig. Te weinig als je alleen daarvoor een fiets samenstelt. Maar, en dat mag gezegd worden, de ketting loopt ook lekker als je 50/23 steekt. Dus altijd volle bak? Daartoe dwingt Force 1 je echt niet volgens ons. En als we zouden moeten kiezen dan zou een ‘39’ binnenblad nog wel passen; een ‘34’ zeker niet. Geen ‘disc brakes’. Als je daar fietst waar het adagium geldt van ‘wie remt, verliest’, zijn een paar Force velgremmen prima stoppers. Wie heeft er carbon nodig als je ook de Xeon RS kunt kopen? Juist.+ licht aluminium+ prijs/kwaliteit verhouding
– rammelende achterremkabel