Een helm voor iets meer dan vijf tientjes, wat krijg je er dan voor terug? Wij hebben de HJC Atara getest. Een helm met een adviesprijs van 89 euro, maar als je een beetje goed zoekt betaal je slechts de helft. Krijg je dan ook waar voor je geld?
Een paar jaar geleden was ik bij een presentatie van Ridley en werden alle partners van wielerploeg Lotto Soudal voorgesteld. HJC was toen net nieuw op de fietsmarkt en had maar drie helmen in het assortiment. Allemaal tophelmen, maar ook met een flink prijskaartje. Inmiddels kun je ook voor minder geld bij HJC terecht, zoals voor deze HJC Atara.
HJC, van oorsprong een Japans bedrijf met de focus op de motorsport, mikte destijds ook niet op het lagere segment. HJC vond hun eigen kwaliteit namelijk top en daar hoorde ook een prijskaartje bij. Goedkoper betekende – zo zeiden ze zelf – ook dat de kwaliteit er iets onder moest lijden, maar schijnbaar is er met deze Atara toch de gulden middenweg bewandeld.
HJC Atara
Want de HJC Atara haal je al voor een adviesprijs van 89 euro in huis. Ja, het is nog steeds een boel geld, maar tegenwoordig is een goede helm onder de 100 euro niet makkelijk te vinden. Toen ik de helm voor het eerst op een foto zag was ik niet meteen enthousiast. Ik was de eerste versies van de Ibex en Furion gewend en vond die helmen er altijd snel en aerodynamisch uitzien. Deze Atara oogt wat lomper en groter, al valt het in vergelijking met andere ‘goedkope’ helmen van concurrerende merken nog best mee.
De Atara is overigens niet de eerste ‘goedkopere’ helm van HJC, want na de Ibex en Furion werd de Valeco gelanceerd. Met een prijs van 149 euro is de Valeco goedkoper dan de Ibex (249,95 euro) en Furion (199,95 euro), maar dus wel duurder dan de Atara (89 euro). Tegenwoordig moeten we het trouwens hebben over Ibex 2.0 en Furion 2.0, want de eerste wielerhelmen van HJC zijn al toe aan de tweede versie. Om het verhaal compleet te maken bestaat het assortiment ook nog uit de Adwatt, de tijdrithelm die Victor Campenaerts droeg bij zijn succesvolle poging om het werelduurrecord te verbreken.
Goedkoop, maar is het ook wat?
Maar nu gaat het dus over de Atara. Op de een of andere manier ziet het er als een typische HJC-helm uit. Waar dat hem in zit? Geen idee, ik denk de aerodynamische vorm, al mogen we de Atara niet als een aerohelm bestempelen. De helm heeft meer dan tien ventilatieopeningen, waarvan vooral de voorste drie opvallen. Het middelste gat is zelfs zo groot dat heel mijn hand erdoor past. Daarmee weet je dus direct dat het niet echt een aerohelm is, want alle wind gaat dus ook lekker over je pannetje. Maar goed: daar is ie dus ook niet voor bedoeld. Het is een helm waarbij het beste van de Ibex en Furion wordt gecombineerd met de behoefte om elke dag een comfortabele helm te dragen. Gewoon een helm zonder opsmuk, dat is deze Atara.
Het middelste gat is dus groot, de twee gaten ernaast zijn dat eigenlijk niet. De gaten worden aan beide kanten opgevuld met twee zwarte randen, waardoor het dus wel mogelijk is om je bril weg te steken. De Atara is in zowel hoogte als breedte verstelbaar en voelt prettig aan. Aanpassen van de hoogte en breedte is ook niet moeilijk; je draait gewoon aan het knopje of je schuift ‘m omhoog of omlaag. De binnenkant voelt ietwat hard aan. Slechts drie strookjes padding zijn gebruikt in het midden en de voorkant van de helm, waardoor bij mij de zij- en achterkant wat drukt. Kwestie van gewenning, want na een paar ritjes merkte ik het bijna niet meer.
Ook tijdens het fietsen heb ik nergens echt last van, behalve dat ik mijn haar à la Pogacar door het voorste gat voel wapperen. Als ik af en toe langs een spiegel rijd en mezelf bekijk, dan word ik niet razend enthousiast van de looks, maar eigenlijk valt er weinig te klagen over de helm van slechts een paar tientjes. De belangrijkste vraag: wat verwacht je? Als ik online een helm zie staan van pakweg 60 euro dan verwacht ik eigenlijk niets, maar de HJC Atara bewijst dat je voor weinig geld ook een prima product op de markt kunt brengen. Kortom: een goedkope, comfortabele en prima helm. Vind je dat de helm er iets te groot uitziet? Dan zou je de Atara ook in een van de vele andere kleuren kunnen bestellen. Vooral de zij- en bovenkant vind ik erg groot ogen, maar door het minder te accentueren met kleuren maak je het optisch al een stuk beter.
Een aanrader? Ja, als je niet veel geld uit wil geven aan een helm. De Atara doet immers waar-ie voor bedoeld is: je beschermen bij een onverhoopte valpartij. Als je zoekt naar gewoon een comfortabele helm voor lekkere fietstochten, dan is de Atara een prima optie. Check de site van HJC voor meer informatie. Verkrijgbaar in maten S (51-56cm), M (55-59cm) en L (58-61cm).